Avatar billede Nikolaj_H Nybegynder
03. februar 2015 - 12:01 Der er 1 kommentar

Samle filer i en projektmappe

Jeg har et regneark med links til andre excel filer. Meningen med hovedarket er at vores projektledere kan få et overblik over alle de skemaer/overvejelser osv. de skal igennem inden et projekt overleveres til produktionen.

De forskellige filer der bliver linket til ligger inde i en mappe med skabeloner.
Det jeg godt kunne tænke mig var hvis det var muligt at lave en knap ud for hvert link der kopierede filen fra skabelon mappen over i projektets mappe - dermed undgå at projektlederen skal gå ind og vælge "gem som" inden de udfylder arkene.

Jeg tænker umiddelbart at det må være en makro der skal til. Men desværre er jeg fuldkommen nybegynder indenfor makroer.

Problem/forespørgsel #2:
Er der mulighed for at den samme makro kunne sættes til at filerne bliver kopieret ind i den samme mappe som hovedarket ligger i? På den måde skal makroen ikke ændres hver gang der startes et nyt projekt op.

Håber at der kan findes en løsning på de her udfordringer :)
Avatar billede KurtOA Praktikant
03. februar 2015 - 15:09 #1
Det du ønsker er vel egentligt at bruge en form for skabelon - ligesom man kan i Word.
Hvor brugere kan oprette nye filer ud fra denne skabelon?

Det kan faktisk godt lade sig gøre også i Excel.... men måden at gøre det på er ikke ligefrem logisk ;-(

1) Start med at oprette en mappe på serveren som alle har adgang til.
2) Åbn Word, tryk på Officeknappen, vælg WordIndstillinger, vælg Avanceret og "rul" næsten ned til bunden til Generelt. Her finder du punktet "Filplaceringer".
3) Vælg "arbejdsgruppeskabeloner" - og udpeg din "skabelonmappe"
Tryk OK, OK og luk Word.
4) Åbn nu din excelfil der skal være skabelon, og vælg "gem som" - vælg filtypen Excelskabelon (xltx).
NU vil du kunne vælge skabelonen når du starter en nyt Excelfil
Filer > Ny > Mine skabeloner.

OBS: Den del med at udpege mappen for "arbejdsgruppeskabeloner" skal udføres hos alle der har brug for disse skabeloner
- men det taget 2 minutter ;-) hvis din skabelon skal opdateres gemmer du bare i samme filnavn (overskriver). Herved sikrer du dig at ingen kommer til at overskrive den "originale". Og kan med fordel bruges til at "dele" mange andre praktiske skabeloner ;-)