Avatar billede signebine Nybegynder
01. februar 2015 - 20:06 Der er 3 kommentarer

Tabt macbook, ødelagt harddisk?

Hej med jer.

Jeg har ikke voldsomt meget forstand på det her med computere, men håber at I lige kan bære over med det. Jeg er virkelig desperat efter noget hjælp.

Det der sker er at jeg sidder ved et højbord med høretelefoner i, de får viklet sig rundt om en knap i min trøje og da jeg går fra min plads tager jeg min macbook pro 13" med mig... På gulvet.

Den er tændt, så kunne jo forestille mig at harddisken har taget skade da det er en af de ældre versioner (ikke SSD).

Efterfølgende virkede computeren fint, og der var intet brok. Billigt sluppet! Men da jeg så lod den gå i dvale, ville den ikke tænde igen. Den tænder op for bios, og jeg kommer dertil hvor jeg skal vælge hvilken bruger jeg vil ind på (min egen bruger, og den gæstebruger apple har lagt ind i deres computere).

Jeg vælger selvfølgelig min egen bruger, og harddisken starter roligt op... Men så virker det som om at den ikke orker mere når den er 2/3 dele inde i. Og så stopper den med at "brumme" og skærmen bliver sort.

Det sker gentagende gange indtil jeg i dag (4 dage senere) prøver at klikke gæstebruger i stedet.

Gæstebrugeren har ikke adgang til diverse filer, programmer etc., kun internettet. Så den starter op direkte på internettet, baggrunden er bare mørk grå og jeg har ikke engang en dock. Det minder næsten om sådan en computer på campingpladser.

Mit spørgsmål til jer er så: Tror I at jeg på nogen måde kan få adgang til mine dokumenter på den anden bruger fra gæstebrugeren? Eller kan jeg måske køre en scanning af harddisken. Har fået afvide at man på windows kan køre en form for scanning hvor man kan se hvilke dele af harddisken der er ødelagt og så kan computeren "skippe" de dele.

Jeg har meldt det til forsikringen, så den bliver repareret hurtigst muligt, vil bare utrolig gerne forsøge at redde nogle af mine filer, billeder osv.

Håber at det var nok information til forhåbentligt at kunne hjælpe mig :)

Hav en god aften
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2015 - 20:41 #1
Hej og velkommen til. Er ikke mac bruger, men måske skulle du kunne se dine filer med en live cd.
En live cd kan være en linux installations cd eller Hirens Boot cd.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. februar 2015 - 08:58 #2
Er heller ikke Mac bruger. Symptomerne tyder på, at nogle områder af harddisken er beskadiget. Hvis reparatøren udskifter den, kan du bede om at få den defekte disk retur og så tilgå den via en adapter.
https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-til-sata-ide-adapter.asp
En Windows pc kan ikke læse en harddisk i Mac format. CD'erne nævnt i #1 kan gøre det, men så vidt jeg ved, har en Macbook ikke CD drev.
Hvis du vil tilgå harddisken før reparation, kan #1 220661 sikkert skrive en instruktion om, hvordan et af de nævnte systemer kan oprettes på en usb-stick. Det vil kræve adgang til en Windows pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2015 - 16:07 #3
Sata ide adapteren er også en god en at have under alle omstændigheder.Kan altid bruges.

Man kan enten brænde .iso filen på en cd eller bruge en usb pind.
Til at klargøre en usb som boot bruger jeg Rufus:
http://www.eksperten.dk/guide/1616