Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 17:52 Der er 68 kommentarer og
3 løsninger

Vis nu hva\' i dur til drenge

Beklager overskriften, men jeg er ved at være desperat. Jeg har kæmpe problemer med at comp. fryser så snart jeg starter et spil op, og det er helt sikker mit grafikkort der er problemet, men vil høre om i kan løse det for mig inden det ryger ud fra 4 sal.
Jeg kan sidde i timevis på nette og lign. men m.h.t. spil fryser den efter kort tid. ( 2-10 min. alt efter hva spil)
Det er et Asus V3800 AGP 32mb TNT2 Ultra kort.
Bundkort: Asus K7M - m. 650 Athlon pros. og 128 mb ram
Jeg har haft et TNT1 m.16mbram i, og det kørte perfekt.
Jeg har også læst om andre på siden her med nogenlunde samme problem, men er ikke en haj til selv at rode med bios m.m., så en udførlig vejledning ønsker hvis mulig.
P.F.T.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 17:54 #1
hvor varm bliver din comp?
Avatar billede burningice Nybegynder
19. august 2001 - 17:55 #2
opdater alle drivere, chipsæt, grafikkort, directX, lydkort... ja, det hele :)
Avatar billede seider Nybegynder
19. august 2001 - 17:56 #3
har du kort sidende i slottet ved siden af grafikkortet så flyt det.

har du ike opgraderet til den nyeste firware i din v3800 så gør det og prøv at enable sidebands.

hvis det ikke virker skal du prøv at tweake lidt med hastigheden, men det er lidt farligt hvis den blvier for høj.

hvis det er den gamle med blæser, skal du lige kontrolere at den køre.

www.ftox.net/seider
Avatar billede shamanic Nybegynder
19. august 2001 - 17:57 #4
har du asus egne drivere v 5.33a? dem kører jeg med
Avatar billede shamanic Nybegynder
19. august 2001 - 17:59 #5
og den firmware jeg kører med er 2.05.13sb
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 17:59 #6
Er det noget den altid har gjort?

Hvor stor er din Strømforsyning - 250 eller 300 Watt?

Har du renset dine blæsere og sørget for varmen kan komme ud af kabinettet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 18:00 #7
Flyt kablerne så de ikke forhindrer varmen at komme væk fra CPU og grafikkort!
Avatar billede pallepop Nybegynder
19. august 2001 - 18:03 #8
Jeg har selv et ANUS V3800 TNT2 ULTRA 32MB og det bedste råd jeg kan give dig er:
-inden du begynder at opdatere drivere SKAL du fjerne den gamle driver dvs. vælge standard VGA driver.
- kør med den oprindelige driver til kortet, den virker ( det er ikke sikkert at nyere drivere virker, selv om de skulle \"passe\" til kortet).
Avatar billede pallepop Nybegynder
19. august 2001 - 18:04 #9
For fremtiden Så hold dig fra ANUS :-(
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 18:23 #10
Tak for hurtig respons.
Jeg køre med win2000, strømforsyningen er 300w, og siderne er IKKE på kabinettet (har ikke været det længe) så det er formodenlig ikke et varme problem.
Jeg har prøvet nye driver fra Asus hj.side og min bios er også opdateret.
Har directx8,og i pcislottet under agpslot. sidder der ikke noget kort.
Er Firmware det samme som driver???
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 18:25 #11
Ja, du kan godt kalde firmware for en driver eller en opgradering!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 18:26 #12
Det svarer næsten til en opgradering af bios!
Avatar billede nuna Nybegynder
19. august 2001 - 18:32 #13
Jeg havde også problemer med flere spil der ikke vil starte, så skiftede jeg mit 100Mhz ram ud med 133Mhz, så nu kører min spil helt fint.

Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:11 #14
Mit bundkort kan vist nok kun køre 100mhz Ram, hvilket er hvad jeg har i.
Den kan godt starte spillende op, men fryser så kort tid efter.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:14 #15
Har du mulighed for at låne/prøve et andet grafikkort?

Har du sat din bios til default værdier?
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:15 #16
Til shamanic
Hvor finder du driver v.5.33a. Jeg kan kun finde v.3.79 på Asus hj.side. Er v.5.33a også til win. 2000 ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:15 #17
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:17 #18
Til Retaxes.
Jeg har prøvet et andet agp kort, hvilket kørte perfekt. Bios står til default settings, men jeg har også prøvet optimal settings.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:20 #19
Nu sidder jeg og snorksover og ser først nu at du har det forbandede Asus V3800 kort, du skal brugere driverne fra Asus V.6600 eller 6800, kan ikke lige huske det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:21 #20
Jeg har selv haft store problemer med det, det er heldigvis fortid nu, det kører perfekt nu.
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:23 #21
Når jeg henter driver til v3800 ned er det v6600 jeg får, og de virker åbenbart ikke.
Avatar billede shamanic Nybegynder
19. august 2001 - 19:27 #22
den v 5.33a er vist kun til win 9x og me, men hvis du vil prøve den så kan jeg godt sende dig den
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:27 #23
Jamen du skal ikke hente den fra V3800, du skal hente den under V6600 eller V6800.

Jeg garanterer for at det er sandt, og jeg skal nok finde ud af det, vent!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:31 #24
Du kan bruge driverne fra enten V6600 eller V6800, V3800 dækkes også af dem og de findes til alle windows platforme.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:34 #25
Du kan hente dem her, læs lige Index.txt
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:38 #26
Jeg prøver at hente V6600 + V6800 og prøver dem begge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:39 #27
Det er ok, du skal nok ikke prøve Betavesionen først, prøv Final versionen.
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 19:42 #28
Sig mig,er det ikke bare den samme driver. Når jeg finder V6800 står der jo det samme som til V3800. Også v.3.79 m.m.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:43 #29
Jeg undersøger det lige!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 19:58 #30
Det ser ud til at være den seneste driver der hedder 2k379drv.zip, den er fra 27.april 2001 og det må være den jeg har brugt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 20:03 #31
Jeg tror du kan bruge en Detonator 12.xx

http://www.guru3d.com/download/
Avatar billede makse Nybegynder
19. august 2001 - 20:05 #32
Hmm. Asus K7M. Har du opdateret din bios?
Læs evt. http://www.eksperten.dk/spm/99603
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 20:11 #33
Jeg har lige set på min kones pc, det er version 3.79 hun bruger uden problemer!
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:23 #34
For en mdr. siden fik jeg opdateret min bios i.f.m. at jeg fik en ny hhd. sat i. Opdateringen forgik i en computerforretning og det var ikke helt uden problemer.
Grafikkortet virkede ikke optimalt før heller, men det er bestemt ikke blevet bedre. Men det virker, da jeg har købt det af en pålidlig ven hvori det virkede ok.
Jeg har prøvet med Detonator for en uge siden med samme resultat, men ved ikke om det var 12.xx
Avatar billede makse Nybegynder
19. august 2001 - 20:29 #35
Hvilken bios verison kører du med nu?
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:32 #36
Kan jeg se det uden at genstarte
Avatar billede makse Nybegynder
19. august 2001 - 20:34 #37
Ja, med det her program får du alle oplysninger.
Link: ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip
Avatar billede mimer000 Nybegynder
19. august 2001 - 20:38 #38
prøv at hente en nvidia driver, dem kører jeg med og det gører fint... www.nvidia.com
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:40 #39
Der står bios datum 04/11/00
Avatar billede makse Nybegynder
19. august 2001 - 20:44 #40
Det lyder som Version 1009. Så skal du ikke opdatere din bios.
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:48 #41
Hmmm... hva så nu.
Jeg har lige hentet en driver ned på http://www.guru3d.com/download/, som er v.12.90 til win 2000.
Skal man måske prøve den ???
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:49 #42
mimer000>
Det har jeg prøvet uden held. :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 20:55 #43
Ja, prøv blot!

Havde du prøvet 2k379drv.zip
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:56 #44
Jeg må desværre smutte nu, men håber på en løsning fra jer i morgen formiddag så jeg atter kan komme til at spille og ikke mindst: deltage i BATTLE DAG...
Takker mange gange for alle indkomne svar og jeg skal nok fordele nogle point.
Avatar billede popeye Nybegynder
19. august 2001 - 20:58 #45
retaxes>>
ja jeg har prøvet den... uden held :-(
Men jeg prøver lige at arbejde videre med det imorgen formiddag.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 21:04 #46
Det er iorden, det kan være vi får flere gode ideer, det plejer at hjælp når man har sovet på det!
Avatar billede mlj Nybegynder
19. august 2001 - 21:49 #47
Er du sikker på at du kører AGPx1??? AMD 751 baserede kort er tit ustabile ved AGPx2, da der er for dårlig støj filtrering på AGP-interfacet (så vidt jeg husker)

Du kan f.eks bruge NVmax til at tvinge AGPx1:

http://www.tweakup.dk/filelib/video/Nvidia/setup.exe
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 10:49 #48
Jeg køre AGPx2, men ved ikke hvor jeg stiller den ned til x1. Ovenstående program er hentet ned men endnu ikke prøvet, hvis det kan gøres nemmer.
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 10:55 #49
Som sagt havde jeg hentet en driver fra Detonator ned (v12.90 til w.2000)
Den er nu afprøvet, og nu fryser \"spilleren\" men lyden forsætter. Tidl. frøs både spiller og lyd (alt). Hmmmmmm...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 11:00 #50
Et lille skridt nærmere ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 11:06 #51
Prøv 12.41 den er WQL godkendt!
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 11:16 #52
v12.41 er prøvet for 14 dage siden :o( Samme L...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 11:24 #53
Ok, tror heller ikke at det har den store betydning, jeg har prøvet flere af slagsen og der er ingen probs!

Lidt langt ude måske, har du prøvet med en anden monitor?
Avatar billede mlj Nybegynder
20. august 2001 - 11:29 #54
Kan du ikke stille AGPx1 i BIOS?
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 11:33 #55
retaxes>>
Jeg har ikke prøvet med en anden monitor. Hva tror du det kunne hjælpe?

Mlj>>
Jeg har lige været i Bios, og der kunne jeg ikke stille AGPx1. Skal jeg så prøve programmet.?
Avatar billede makse Nybegynder
20. august 2001 - 11:39 #56
Hvilke drivere har du installeret til bundkortet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 11:40 #57
popeye> Som jeg skrev \"Lidt langt ude.....\" ;o)
Avatar billede mlj Nybegynder
20. august 2001 - 11:41 #58
Prøv det!!!
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 11:46 #59
Makse>>
Det må jeg indrømme at det har jeg ikke den fjerneste ide om. Jeg har ikke selv installeret det, men kan det ses uden videre.
Avatar billede makse Nybegynder
20. august 2001 - 11:52 #60
Okay. Prøv at hente og installer føgende drivere.
http://www.dbsnet.co.za/downloads/microsoft/win2kathlonagpfix.reg (Fix for W2K/AGP)
http://www.dbsnet.co.za/downloads/amd/miniport_522_win2k.zip (AGP Mini port driver)

Hvis du har et punkt i din bios, der hedder \'super bypass\' så sæt den til Enabled.
Avatar billede mlj Nybegynder
20. august 2001 - 11:52 #61
Hvis AGPx1 ikke virker, så prøv med nyeste AMD AGP-driver:

http://www.amd.com/products/cpg/bin/amddrvpk_120.exe
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 12:41 #62
Hvis alt dette nu ikke virker, hva bør jeg så købe af grafikkort i stedet for så det kan køre på min maskine.??
Jeg har delt lidt point til dem som har ydet en indsats for at få mit lort til at virke... tak for det, selv om det ikke helt hjalp.
Kommer de vise sten er der selvføldig point til vedkomne.
Avatar billede makse Nybegynder
20. august 2001 - 12:46 #63
Prøvede du de drivere jeg linkede til?
Avatar billede popeye Nybegynder
20. august 2001 - 12:53 #64
Jeg har hentet dem ned, men som sagt er jeg ikke helt en haj til computer, så jeg undgår helst at rode for meget med noget jeg ikke har forstand på. Men hvis det er det der skal til sååå...

Bør jeg ikke overveje et andet kort, hvis ja.. hvilket
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 12:54 #65
Næsten et hvert andet grafikkort vil være bedre end Asus 3800, det har irriteret mig i lange tider indtil jeg så lyset. Synd at det ikke kom til at virke efter hensigten.

Jeg bruger selv et chaintech GF 2MX til 650 kr. på min egen og jeg må sige at jeg er godt tilfreds. Såvidt jeg husker kostede V3800 over 2000 kr.!

Takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede makse Nybegynder
20. august 2001 - 12:59 #66
Det er meget simpelt. :)

Den første .REG fil skal du bare dobbeltklikke på, og så svare ja til det efterfølgende spørgsmål. Genstart bagefter.

ZIP filen skal du først pakke ud. F.eks. med Winzip ( www.Winzip.com )
Derefter kører du filen miniport_522_win2k.exe, og følger instruktionerne på skærmen.
Genstart bagefter igen.

Takker for point. :)
Avatar billede popeye Nybegynder
21. august 2001 - 13:05 #67
Til Makse>>
Det virker sgu. Efter jeg har pakket disse filer ud, fryser den ikke længere.
Jeg har prøvet med forskellige spil hvor den gik ned med det samme før, og dem kan jeg spille nu.
Træerne vokser dog ikke ind i himmelen. Den hakker lidt selv om jeg kun kører 800x600, men har bestilt 256 mb. ram mere som er på trapperne. Jeg ved ikke om det evt. kunne hjælpe lidt.

Makse... du fortjener sgu nogle flere point. Kan man give dig dem efterfølgende.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. august 2001 - 13:09 #68
Du opretter bare et spm. til makse og henviser til dette spm.

Peg oppe i adresselinien og marker den, tryk på Ctrl+C og overfør den til det nye spm. med Ctrl+V, fylder ud med point tal i det tomme felt og fyrer den af til makse!

Håber det er tydeligt nok ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
21. august 2001 - 13:26 #69
Kanon, det glæder mig da at høre.
Det er ikke nødvendigt med flere point.
Men hvis du vil give flere, så har Retaxes fortalt dig fremgangsmåden.
Avatar billede popeye Nybegynder
21. august 2001 - 13:28 #70
Det må jeg prøve. Mange tak for det, også til dig for at have ydet en indsats.
Avatar billede popeye Nybegynder
21. august 2001 - 13:33 #71