Sonys reklamefilm for Bravia blev lavet af den danske filminstruktør Nicolai Fuglsig sidste sommer. Han slap 250.000 kulørte hoppebolde løs i San Franciscos gader.
Boldene hoppede på må og få, og det lykkedes Fuglsig at få en spetakulær reklamefilm i kassen – uden brug af computergrafik overhovedet.
Filmen blev ledsaget af blid guitarmusik af den svenske trubadur José González. Sony viste filmen over det meste af verden i vinterens løb, og efterligninger begyndte herefter at dukke op.
Vi har allerede omtalt, hvordan Bravia-filmen er blevet parodieret af et svensk Battlefield 2-community. I den svenske version hoppede 40 soldater af sted til González' musik.
Nu har det engelske læskedrikfirma Tango også lavet en parodi. Tango har en lang tradition for at lave nogle af Englands bedste reklamefilm – uden at have et megabudget som Sony.
For at spare har Tango overført handlingen fra Californien til de stejle gader i et rækkehuskvarter i den walisiske by Swansea.
Boldene er blevet erstattet af 43 kasser med frisk frugt for at vise alle Tangos smagsvarianter. Tango har også beholdt musikken og har desuden kopieret den mærkelige Sony-scene med frøen, der hopper ud af en nedløbsrør.
Hvor Sonys hoppebolde ikke gjorde skade i Bravia-filmen, laver den hårde frugt ballade i Swansea, hvor vinduer bliver knust af appelsiner og meloner.
I forbindelse med filmen er der også lavet en falsk hjemmeside for byen, hvor indbyggerne brokker sig over alle de ulykker, filmoptagelsen har medført.
Se Tangos parodi her (kræver Quicktime).
Læs om Battlefield 2-parodien her.
Se den oprindelige Bravia-film her (kræver Quicktime).
Besøg den falske lokale beboerforening "Swansea North Residents Association" her.