Europas næststørste flyselskab, KLM, der er en del af fusionen mellem Air France-KLM, er fløjet op i skyen ved at hoppe på betalingsproduktet Google Apps Premier Edition.
Det betyder, at en blandet skare på i alt 11.200 piloter, stewardesser og stewarder nu skal til at logge ind på Gmail-konti, når de skal læse arbejdsmail. Overflytningen til Googles online-kontorunivers betyder samtidig, at KLM's kabinepersonale har adgang til blandt andet Google Docs og Google Calender via deres nye mailkonto.
KLM oplyser i en pressemeddelelse, at de ansatte allerede i stor stil var bekendt med Googles produkter som almindelige forbrugere. Derfor har overflytningen til søgemaskinens webmail ikke betydet den store træning og tilvænning.
Tidligere brugte KLM's kabinepersonale både Microsofts Outlook og Lotus Notes fra IBM, skriver det franske nyhedssites Le Journal du Net.
Gmail-ordningen har kørt siden starten af februar.
Danske virksomheder er klar til Gmail
Det hollandske flyselskab flyver dermed i halen på flere virksomheder, der først og fremmest har skiftet Microsofts Outlook ud med Googles supportede kontorpakke-løsning til erhvervslivet.
Blandt andre er knap 3.000 medarbejdere i Berlingske-koncernen i gang med at hoppe over på Googles kontorpakke, hvilket også er tilfældet for flere og flere mindre danske virksomheder.
Kommunernes Landsforening (KL) har sammen med IT- og Telestyrelsen også sendt et kærligt blik i retning af Google Apps, hvor kommunerne ifølge de første beregninger kan spare en halv milliard kroner, hvis landets kommunale medarbejdere tager springet fra deres nuværende mail-klient til Gmail.
Flere eksperter fremhæver dog, at den største udfordring med at gå til den cloudbaserede mailløsning fra Google er integrationen med virksomhedernes andre systemer, som i dag kører op mod fortrinsvis Microsofts Exchange- og IBM's Domino-servere.