Mens det offentlige Danmark fokuserer på cloud computing, er IT- og Telestyrelsen gået i gang med at kigge på forskellige forretningsmodeller for at se, hvor fordelene egentlig ligger.
Et af de områder i skyen, som styrelsen sammen med konsulenthuse kigger på, er licenserne og driften af mails til de ansatte i kommunerne, hvis man skifter den traditionelle klient ud med cloudmails fra en leverandør som Google.
Beregningerne er inspireret af amerikanske virksomheder, der med omkring 5.000 ansatte kan spare 19 dollar om måneden per medarbejder ved at hoppe fra en traditionel klient/server-løsning til en cloud-løsning fra Google.
På årsbasis svarer det til en besparelse på i alt seks millioner kroner.
En halv milliard mail-kroner
Det scenario ligner til forveksling tilstandene i en dansk gennemsnitskommune, og de første beregninger i den danske offentlige sektor viser, at scenariet holder vand i den danske andedam.
Det betyder, at alle de 98 danske kommuner på årlig basis kan spare en halv milliard mail-kroner, hvilket svarer til 12 procent af de samlede kommunale it-budgetter.
Det oplyser chefarkitekt Søren Peter Nielen fra IT- og Telestyrelsens center for digitalisering, som understreger, at besparelsen på en halv milliard kroner kun gælder for e-mails i kommunerne.
"Vi er nu gået i gang med at undersøge, hvilke krav vi skal stille til cloud-leverandører for ikke at være i strid med Persondataloven," fortæller Søren Peter Nielsen til Computerworld.
Den undersøgte mail-applikation er Googles government-mailløsning, som ikke vil ændre den kommunale medarbejders til jenshansen@gmail.com. Medarbejderen kan via et domænekøb hos Google beholde sin jenshansen@kommunemail.dk.
Persondataloven er dog ikke den eneste umiddelbare forhindring for mail-projektet.
Noget så banalt som betaling med kreditkort frem for fakturabetaling skal også håndteres.
Desuden er der et mere generelt problem, at cloud-udbydere som Google ifølge Søren Peter Nielsen oftest har take it or leave it-løsninger, som ikke kan forhandles i forhold til det offentliges særligt høje krav til mailkorrespondancer om borgerne.
"En ting er besparelser, men borgerne skal jo også være trygge med det offentliges løsninger," understreger Søren Peter Nielsen.
Det offentlig skybrud
Han mener samtidig, at det offentlige sideløbende med sine forpligtelser til at få de billigste produkter for skattekronerne, også bør være lokomotivet for små og mellemstore virksomheder, som Danmark bugner af.
Det offentlige bør gå foran, så virksomheder får nemmere vilkår på markedet. For der er ingen tvivl om, at cloud computing er billigt og implementeringen er hurtig. Det betyder, at man kan skabe et gunstigt innovationsmiljø, hvor enkelte fejlskud ikke koster så meget," forklarer Søren Peter Nielsen.
Internationalt samarbejde er påkrævet
Han erkender dog, at det pres ikke kan komme uden politikere og internationale samarbejder.
"Vi skal helst have politisk interesse for cloud-sagen, så vi kan få sat fart at få lavet nogle rammeaftaler, som vi kan bruge til at forhandle med de kommercielle udbydere. Men det nytter næppe meget, at det kun er Danmark, der presser, og derfor kunne det godt være en oplagt opgave for EU, så det offentlige eksempelvis kunne sikre sig, at offentlige data aldrig forlader Europa," siger Søren Peter Nielsen.
Hvis politikerne gør alvor af opfordringen med at presse leverandørerne, er det dog næppe nok, at EU presser på.
Der skal ganske givet også en verdensomspændende organisation som FN på banen, før presset på de store amerikanske cloud-leverandører som Microsoft, Amazon og Google batter.
FN's rolle ønsker Søren Peter Nielsen fra IT- og Telestyrelsen dog ikke at kommentere på.