Artikel top billede

Dioderne foran chaufføren fortæller, om kørslen foregår efter klima-rigtige foreskrifter.

Dioder får danske chauffører til at køre bedre

Klima-it: Et system med farvede dioder og bevægelsessensorer giver chaufføren besked, hvis han kører råddent. Det sparer diesel og CO2.


Chaufførerne hos busselskabet Arriva har fået en ny, fast passager ombord i bussen. Og passageren sidder lige foran chaufføren og
holde øje med, hvordan der køres.

Dioderne er af en del af systemet Sirius, der analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer.

De sammenholdte data sætter vognmanden i stand til at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.

"Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller i lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt," siger Leif Søndergaard, markedschef i Falck.

Fire millioner liter brændstof

Det er Falck, der har udviklet Sirius-systemet, der allerede sidder i næsten alle transportselskabet Arrivas køretøjer. Selskabet Netbus er netop gået i gang med samme manøvre.

Falck forventer, at Arriva vil spare fire millioner liter brændstof med det intelligente flådestyringssystem, når selskabets 2.300 busser i Norden har fået installeret systemet.

Det betyder samtidig en mindre CO2-udledning på 12.000 tons i 2010.

10 procent længere på literen

"Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på et halvt år. Tests viser, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader," siger projektchef Lars Bonke fra Arriva.

Efter en endt køretur kan chaufføren på flådestyringssystemets lysdioder i bussen se, hvor miljørigtig, den samlede tur har været.

Systemet samler data, der munder ud i en rapport, som er udgangspunkt for en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten, køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning.

Det kan for eksempel, at en chauffør ubevidst bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang.

Her kan systemet hjælpe chaufføren til at ændre vaner.

Udover Arriva og Netbus har forsvaret i flere lande vist interesse for systemet.

Et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede antallet af skader med 75 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere