Artikel top billede

Dioderne foran chaufføren fortæller, om kørslen foregår efter klima-rigtige foreskrifter.

Dioder får danske chauffører til at køre bedre

Klima-it: Et system med farvede dioder og bevægelsessensorer giver chaufføren besked, hvis han kører råddent. Det sparer diesel og CO2.


Chaufførerne hos busselskabet Arriva har fået en ny, fast passager ombord i bussen. Og passageren sidder lige foran chaufføren og
holde øje med, hvordan der køres.

Dioderne er af en del af systemet Sirius, der analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer.

De sammenholdte data sætter vognmanden i stand til at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.

"Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller i lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt," siger Leif Søndergaard, markedschef i Falck.

Fire millioner liter brændstof

Det er Falck, der har udviklet Sirius-systemet, der allerede sidder i næsten alle transportselskabet Arrivas køretøjer. Selskabet Netbus er netop gået i gang med samme manøvre.

Falck forventer, at Arriva vil spare fire millioner liter brændstof med det intelligente flådestyringssystem, når selskabets 2.300 busser i Norden har fået installeret systemet.

Det betyder samtidig en mindre CO2-udledning på 12.000 tons i 2010.

10 procent længere på literen

"Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på et halvt år. Tests viser, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader," siger projektchef Lars Bonke fra Arriva.

Efter en endt køretur kan chaufføren på flådestyringssystemets lysdioder i bussen se, hvor miljørigtig, den samlede tur har været.

Systemet samler data, der munder ud i en rapport, som er udgangspunkt for en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten, køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning.

Det kan for eksempel, at en chauffør ubevidst bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang.

Her kan systemet hjælpe chaufføren til at ændre vaner.

Udover Arriva og Netbus har forsvaret i flere lande vist interesse for systemet.

Et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede antallet af skader med 75 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering