Dioderne er af en del af systemet Sirius, der analyserer data ud fra en bevægelsessensor, en GPS-enhed og data fra køretøjets computer.
De sammenholdte data sætter vognmanden i stand til at sætte ind på de områder, hvor kørslen kan forbedres.
"Pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving giver uøkonomisk kørsel, og her får chaufføren direkte besked fra en lysindikator, der er placeret i bussen eller i lastbilen, som fortæller, at chaufføren nu kører uøkonomisk og uhensigtsmæssigt," siger Leif Søndergaard, markedschef i Falck.
Fire millioner liter brændstof
Det er Falck, der har udviklet Sirius-systemet, der allerede sidder i næsten alle transportselskabet Arrivas køretøjer. Selskabet Netbus er netop gået i gang med samme manøvre.
Falck forventer, at Arriva vil spare fire millioner liter brændstof med det intelligente flådestyringssystem, når selskabets 2.300 busser i Norden har fået installeret systemet.
Det betyder samtidig en mindre CO2-udledning på 12.000 tons i 2010.
10 procent længere på literen
"Vi forventer, at flådestyringssystemet tjener sig hjem på et halvt år. Tests viser, at vores busser kan køre 10 procent længere på literen. Dertil kommer mindre slitage og færre skader," siger projektchef Lars Bonke fra Arriva.
Efter en endt køretur kan chaufføren på flådestyringssystemets lysdioder i bussen se, hvor miljørigtig, den samlede tur har været.
Systemet samler data, der munder ud i en rapport, som er udgangspunkt for en samtale med chaufføren om, hvilke steder på ruten, køretøjet har været udsat for hård og uhensigtsmæssig kørsel og belastning.
Det kan for eksempel, at en chauffør ubevidst bremser lidt for hårdt i det samme sving hver gang.
Her kan systemet hjælpe chaufføren til at ændre vaner.
Udover Arriva og Netbus har forsvaret i flere lande vist interesse for systemet.
Et forsøg i det israelske forsvar gav brændstofbesparelser på 14 procent og samtidig reducerede antallet af skader med 75 procent.