Microsofts Office-pakke kan inden for ganske kort tid få en alvorlig konkurrent fra IBM, der satser benhårdt på at udvikle og integrere selskabets kontorpakke i Symphony i Lotus Notes-klienten.
Hos Microsoft Danmark bliver IBM's varsling om en styrket konkurrence på kontorpakker modtaget med sindsro.
"Vi hilser naturligvis altid konkurrence velkommen. Jeg ser dog ikke noget nyt i IBM's planer med Lotus Symphony, og den øgede integration med Lotus Notes er heller ikke overraskende," fortæller Microsoft Danmarks teknologichef Jasper Hedegaard Bojsen til Computerworld.
IBM og Google bliver taget alvorligt
At det lige netop er IBM, der byder Microsoft Office op til dans, afføder dog en vis respekt hos Jasper Hedegaard Bojsen.
"Der har aldrig været så mange forskellige kontorpakker og forretningsmodeller som lige nu, og jeg vil aldrig bruge betegnelsen, at vi ryster i bukserne over IBM's kontorpakke-satsning, men hos Microsoft tager vi Symphony-initiativet, og konkurrencen generelt, meget alvorligt," forklarer Jasper Hedegaard Bojsen.
"IBM er en stærk spiller, men hvis man vil være i dette game, er man nødt til at tage alle konkurrenter alvorligt og ikke mindst være innovativ, fortsætter han og understreger, at Microsoft vil gøre alt, hvad der er i selskabets magt for at konkurrere på innovation og kvalitet i produkterne i forhold til IBM, Google og alle andre udfordrere.
"Google er ekstremt stærk på online-søgninger, og IBM er meget stærk på backend, mainframe- og serviceydelser, og derfor kan vi på ingen måde læne os tilbage og hvile på laurbærrene med Office-succesen, fordi der hurtigt kan komme et nyt og smartere produkt på banen," siger Jasper Hedegaard Bojsen.
Sin egen hårde konkurrent
For at beholde førertrøjen på desktop-software som styresystemer, kontorpakker og webbrowsere fortæller Jasper Hedegaard Bojsen, at Microsoft årligt spenderer et stadigt stigende beløb mellem ni og 10 milliarder dollar på produktudvikling.
I den sammenhæng ser han også tidligere versioner af Microsoft Office som en af de værste konkurrenter for de fremtidige versioner.
"Når man én gang har købt eksempelvis Office 2007, så har man jo kontorpakken til evigt eje. Den bliver jo ikke slidt op som en cykel eller en bil, og hvis vores næste Office-version ikke er attraktiv nok, så mister vi en kunde på grund af en god, tidligere version af vores eget produkt," understreger Jasper Hedegaard Bojsen.
Det forventes, at den nyeste Lotus Symphony-kontorpakke ser dagens lys i første kvartal af 2010, mens Microsofts næste kontorpakke, Office 2010, vil blive solgt i "første halvdel" af 2010. Microsofts kommende kontorpakke findes dog allerede i en gratis beta-udgave på internettet.