Selv om spammængderne ikke har aftaget under finanskrisen, har de uønskede e-mails modsat forventningerne alligevel ændret karakter i de seneste måneder.
Det mener sikkerhedsfirmaet Kaspersky, som har kigget nærmere på spambunkerne mellem januar og juni.
Konklusionen er, at selv om spam i gennemsnit stadig udgør 85,5 procent af al mailtrafik, så er phishing-forsøgene mere end halveret i første halvår af 2009, hvilket er den modsatte tendens af, hvad sikkerhedsselskabet selv havde regnet med.
Tidligere lød spådommen nemlig nærmeste rutinemæssigt, at phisherne ville forsøge at udnytte krisen med skræmmekampagner, der havde til formål at lokke meget personlige detaljer som brugernavne, passwords og banknøgler ud af hænderne på sagesløse - og måske også naive - internetbrugere.
Kan ikke betale sig
Fra at en lille procent af alle spammails havde links til phishingsites, er det tal nu røget ned på omkring 0,25 procent og forventes at aftage yderligere i fremtiden.
Årsagen til, at phishing-bagmændene har opgivet deres fiskeforsøg, ligger ifølge Kaspersky i, at deres findes så mange sikkerhedssystemer, der kontrollerer for netop pshishing-forsøg.
Som en konsekvens af den øgede overvågning af phishing-forsøgene og større opmærksomhed hos internetbrugerne, kan forsøg med at plante phishing-links i spammails simpelthen ikke betale sig mere for de internetkriminelle.
Imiterer de store
Paypal med 43,68 procent og eBay med 17,11 procent er stadig de hyppigst brugte firmaer, som phisherne forsøger at imitere, når de skal fiske økonomiske oplysninger ud af e-maillæsere verden over.
Derfor har netop de to selskaber sammen med en lang række banker været i gang med store anti-pshishing-kampagner, der skulle hamre problemstillingen med falske hjemmesider oprettet af luskede bagmænd ind i hovedet på kunderne.
Kaspersky mener, at anti-phishing-kampagnerne også kan have været en stor årsag til, at der langsomt er ved at blive dæmmet op for phishing-forsøgene.
Hustlerne rykker øst på
Rent geografisk er spammeriet og phishing-forsøgene begyndt at rykke øst på til Asien og lande i Østeuropa, hvor internetbrugerne generelt er mindre beskyttede og vidende om internettrusler.
Sikkerhedsfirmaet Kaspersky ønsker dog ikke at spå om, hvor længe folk i Vesten kan ånde lettet op ved udsigten til ikke at blive bombarderet med penisforlænger-reklamer og budskaber om piller til evig lykke.
Men selskabet forventer, at når folk i Østen bliver mere opmærksomme på spam- og phishing-problematikken vil antallet af uønskede mails også falde i de lande.