Hvis du har IP-telefoni hos TDC, blev du i 12 timer ikke forstyrret af irriterende telefonopkald.
Tjenesten har nemlig været i knæ siden den 18. august klokken 12.21 og 12 timer frem.
I dette tidsrum har op til 127.000 brugere været helt uden telefonforbindelse. TDC har cirka 180.000 kunder i denne kategori.
"Nedbruddet varede fra cirka klokken 12.30 til klokken halv et i nat, og det har berørt kunder i hele landet," fortæller Per Christiansen, der er pressemedarbejder i TDC.
For lidt kapacitet
Det 12 timer lange nedbrud skyldtes flere forskellige omstændigheder.
"Nedbruddet startede i første omgang som en fejl på en DHCP-server, der tildeler IP-adresser. Denne fejl blev dog meget hurtigt rettet," siger Per Christiansen.
"Da systemet blev åbnet igen, vil alle brugerne på med det samme, og det kan systemet ikke klare. Vi blev derfor nødt til at koble brugerne på lidt af gange over en lang periode," fortæller han.
Antallet af brugere uden telefonadgang er således langsomt blevet mindre og mindre i takt med at systemets kapacitet kunne holde.
"Det er første gang, vi har oplevet et nedbrud af denne type. Det, vi har lært er, at vi skal være mere opmærksomme på, hvor meget vores servere kan holde til. Vi kommer til at efterbearbejde uheldet for at vurdere om vores server-dimensionering i øjeblikket er god nok," fortæller Per Christiansen.
"Hvis en tilsvarende fejl skulle opstå igen, skal brugerne kunne komme på systemerne med det samme og ikke vente på, at der er serverkapacitet nok. 12 timer er både beklageligt og utilfredsstillende," lyder det fra TDC-manden.