Hvad gør man, når krisen kradser? Tja, man kan jo lægge sig ned og dø. Eller man kan sige: Det skal være lyv, og spendere en god håndfuld millioner på markedsføring og en massiv it-satsning.
Med et budget på 7,5 millioner kroner er en landets populære forlystelsesparker for familien, Fårup Sommerland, gået online, og giver nu også gæsterne oplevelser på nettet.
Sommerlandet har fået udviklet et nyt website, hvor gæsterne selv kan være med til at skabe verdens længste virtuelle rutschebane.
Sommergæsterne kan uploade videoklip af sig selv, og deltage i konkurrencen om en rejse til Japan - og en tur i den virkelige verdens længste rutschebane.
Web-satsningen sker i erkendelse af, at man som forretningsdrivende minder lidt for meget om en død fisk, hvis virksomheden ikke har en fornuftig tilstedeværelse på nettet.
Et kedeligt website signalerer et kedeligt produkt. Derfor har det været nødvendigt at skabe et webmiljø med interaktion med publikum på nettet, og med et indhold, der kan give de potentielle gæster lyst til at opleve parken i virkeligheden, lyder det fra Søren Kragelund, der har stået i spidsen for Fårup Sommerland de seneste 25 år.
En del af underholdningsindustrien
"Der er de samme krav til parkerne, som til resten af underholdningsindustrien. Forbrugerne vil se, teste og mærke, hvad de køber, ligesom det gælder for film, rejser, koncerter og udstillinger. Derfor udvider vi vores forretningsområde," siger han.
Fårup Sommerland har været i gang den seneste måned, og forventer i løbet af sæsonen at have besøg af flere end 600.000 mennesker.
Det er reklamebureauet Envision, der har udviklet sommerparkens nye web-miljø. Kravet har været, at gæsterne kan finde tilbud, faciliteter og funktioner på hjemmesiden, så de kan vælge på forhånd.
"Forlystelsesparker vil fremover få en mere central rolle i forbindelse med, at folk planlægger og booker ferierejser. De store parker vil nemlig skulle drive resten af fødekæden, når det gælder rejser, overnatning, bespisning og andre mindre attraktioner," mener Søren Kragelund.