Tirsdag den 11. november 2008. TDC udsender fra morgenstunden en pressemeddelelse.
"TDC får ny koncernchef," lyder overskriften.
Bestyrelsen giver sparket til selskabets topchef, Jens Alder. Det er lykkedes den fyrede topchef at forbedre indtjeningen, men omsætningen er svagt faldende. Det er ikke godt nok for selskabets ejere.
"Toplinjen skal hæves igen," begrunder bestyrelsesformand Vagn Sørensen beslutningen om formiddagen.
I et par måneder har virksomheden jagtet afløseren til Jens Alder, der har været kendt som en cost-cutter. En, der kan skære en virksomhed ind til benet.
Den ny mand i direktørstolen er Henrik Poulsen. En 41-årig jyde, som kommer fra et job i kapitalfonden Kohlberg Kravis Roberts & Co. En af de fem kapitalfonde, der ejer TDC.
Mod alle odds
Han skal i teleselskabet finde vækst i et marked, hvor TDC's kerneområder som ADSL og mobiltelefoni er i noget nær stagnation, mens kunderne forlader fastnettelefonien. Og så er finanskrisen kommet oveni.
Godt et halvt år senere er Henrik Poulsen klar til at fortælle om den første tid i spidsen for Danmarks største it- og telearbejdsplads, TDC. Iført marineblåt jakkesæt og lyseblå skjorte uden slips byder han en fredag eftermiddag velkommen i TDC's hovedkvarter i Teglholmsgade i den københavnske sydhavn.
Bygningen var dog ikke ukendt for ham, da han fik posten som ny topdirektør. Hos Kohlberg Kravis Roberts & Co. havde han allerede stiftet bekendtskab med teleselskabet.
"Jeg arbejdede med TDC i løbet af 2008, indtil jeg tiltrådte. Jeg arbejdede primært med effektiviseringsprocessen i Danmark. Derigennem havde jeg selvfølgelig et vist kendskab, men slet ikke i den bredde og dybde, som det er nødvendigt," siger Henrik Poulsen
Svære beslutninger fra dag ét
Med kommunikationsdirektør Nicolaj Due ved sin side viser Henrik Poulsen vej ned ad en lang gang. På vej ned mod elevatoren kaster solen sit skarpe lys gennem de store vinduer ind på direktøren og de hvide gulvfliser, mens PH-lamperne i loftet gemmer sig i skyggerne.
Der var dog ikke plads til at gemme sig, da Henrik Poulsen skrev sin nye titel på cv'et.
"Der skal fra første minut på den første dag træffes beslutninger, og du er nødt til at gå ind i dem, og selvfølgelig har jeg forladt mig på, at jeg har et fantastisk godt team omkring mig," fortæller direktøren.
Markedet, kunderne, ejerne, kollegaerne og fagforeningerne var blot nogle af de elementer, som han allerede fra første dag skulle lære at kende.
"Det kom ikke bag på mig. Jeg havde set lidt af koncernen indefra, og jeg var begyndt at få en fornemmelse af, hvor mange facetter der er i koncernen," husker han.
Pres på skuldrene
Der bliver klikket på knappen med femtallet i elevatoren. På femte sal ligger et lille intimt mødelokale med to brune lædersofaer langs et sofabord, mens der står en læderstol ved hver bordende.
Henrik Poulsen tager plads i den ene stol med ryggen mod vinduet, så der kommer lys på hans skuldre. Et par skuldre, som bestyrelsesformand Vagn Sørensen allerede fra første dag lagde pres på med vækstretorikken.
Siden hen har bestyrelsesformanden dog lagt en dæmper på talen om vækst.
"Der opstod lidt retorisk forvirring, om hvorvidt vi havde sagt det ene eller andet, men det, vi i første omgang søger, er en stabilisering af toplinjen. I øjeblikket ser vi et ganske svagt fald i omsætningen, og det er uholdbart på den lange bane," forklarer Henrik Poulsen.
Men væksten ligger ikke lige for.
"Der er ingen tvivl om, at vækst er en udfordring. Det er klart, at markedet er stagneret. Mobiltelefoni og bredbånd var store vækstdrivere igennem mange år, og de er begge to ved at stagnere," siger Henrik Poulsen.
Fastnettelefonen ringer ikke længere
Mens de to markeder nærmer sig stagnation, står det endnu værre til med den gamle fastnettelefon.
Stadig færre danskere bruger den, og det fremgik tydeligt af TDC's årsregnskab for 2008. På et år mistede selskabet 200.000 privatkunder inden for fastnettelefoni, så TDC ved årets udgang havde 1,3 millioner kunder.
"Der er en migration undervejs. Det er helt åbenlyst, og det har der været i mange år. Det er noget, som enhver incumbent (tidligere telemonopol, red.) har som udfordring," siger Henrik Poulsen.
Ifølge direktøren udvikler selskabet derfor nu nogle fastnettelefon-produkter, som gør det mere attraktivt at have den stationære telefon. Det er dog endnu for tidligt at løfte sløret for dem, understreger han.
Udover stagnationen og det faldende antal fastnetkunder står topchefen også med en udfordring, der hedder finanskrisen.
Det vil specielt ramme erhvervsforretningen i virksomheden, vurderer han.
"Vores store erhvervskunder er ude at fyre hundredvis af medarbejdere, og der vil gå nogle måneder, før det filtrerer sig ind i vores forretning. Men det er klart, at det rammer vores erhvervsforretning, og jeg tror, at den effekt vil slå igennem i andet og tredje kvartal for alvor," siger koncernchefen.
På trods af det øgede pres på selskabets erhvervsforretning, forventer Henrik Poulsen, at teleselskabet i år kan opnå en omsætning på samme niveau som sidste år.
"Vi vurderer selvfølgelig løbende, om vores guidance (forventning, red.) skal ændres, men det har vi endnu ikke fundet grund til at gøre. Det hænger sammen med, at det her klart bliver et hårdt år i enhver virksomhed, men jeg mener samtidig, at når man er først i april, så er det lidt tidligt at give op på et år som 2009," siger han.
Væksten gemt i lommerne
Henrik Poulsen hæver og sænker armene og illustrerer med hænderne, mens han forklarer. Med sænkede arme og håndfladerne pegende nedad, fortæller han, hvordan den dæmpede økonomi giver TDC en ekstra udfordring i 2009.
"Vi bliver nødt til at orientere os bredt. Vi skal rebe sejlene i stort set alle produkt- og kundesegmenter. Jeg tror ikke, at vi i en situation som den her har plads til ikke at have en ambition på næsten alle områder af banen," siger Henrik Poulsen.
Han peger på, at selvom der er flere mobilabonnementer end indbyggere i Danmark, så har Telmore, som TDC købte i 2004, stadig et potentiale for at erobre flere kunder.
"Jeg tror også, at markedet vil være i stand til at vride lidt vækst ud af bredbånd og mobiltelefoni, selvom vi er nede at snakke en-cifret vækst," siger Henrik Pouls en
Der er dog også forretningsområder i koncernen, hvor der er pæne vækstrater. Et af dem er kabel-tv, hvor TDC ejer YouSee-varemærket.
Omsætningen gik i den forretning frem med lidt over 12 procent i 2008, og her forventer Henrik Poulsen fortsat en vis vækst.
Samtidig er der 3G-teknologien, der giver mulighed for høje datahastigheder på mobilnettet. Det slår for alvor igennem nu.
"Selvfølgelig er der mobilt bredbånd, som er et utroligt vigtigt marked, og som vi også investerer i for at sikre, at vi også får en førerposition i det marked. Det er et eksempel på nogle af de vækstlommer, der trods alt findes i markedet," fortæller Henrik Poulsen.
Ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen sad TDC på 9 procent af markedet for mobilt bredbånd i første halvdel af 2008, hvilket sender virksomheden ind på en fjerdeplads efter 3, Telia og Sonofon.
Købet af Fullrate
I sidste måned købte TDC sig til vækst på det danske marked for ADSL, da selskabet overtog bredbåndsfirmaet Fullrate. Prisen skulle angiveligt ligge mellem 300 og 400 millioner kroner. TDC øgede med købet sin markedsandel på ADSL-markedet til over 70 procent, hvoraf Fullrate står for cirka fire procentpoint.
"Hovedargumentet bag købet er, at det var et fantastisk godt selskab, som ligger i det, som på godt jysk hedder ‘no thrills'-segmentet af specielt bredbåndsmarkedet," siger Henrik Poulsen.
Analytikere pegede ved købet på, at TDC gentager historien om Telmore, der kom ind som udfordrer på det danske mobilmarked. Selskabet pressede mobilpriserne ned, og virksomhedens muligheder for selvbetjening på nettet appellerede specielt til de unge.
Det indså TDC, som først købte 20 procent af selskabet og købte de resterende 80 procent for 300 millioner kroner i 2004.
TDC dæmpede med købet af Telmore presset på mobilpriserne, og analytikerne har peget på samme motiv denne gang med Fullrate-købet. Det afviser Henrik Poulsen dog.
"Fullrate har været med til at påvirke prisudviklingen af ADSL, og vi har ikke nogen intentioner om, at deres position i markedet skal ændres," lyder det.
I krig med konkurrenterne
Henrik Poulsen ser muligheder for, at Fullrate erobrer en stadig større andel af ADSL-markedet. Her kan kunderne komme fra egne rækker, være nye ADSL-kunder, eller de kan erobres fra konkurrenten Cybercity, som i dag sidder på 23 procent af markedet. I et mættet marked, om det så er bredbånd eller telefoni, skal kunderne komme fra konkurrenterne.
"Det gælder i telefoni, tv og bredbåndsmarkedet, at konkurrenceintensiteten stiger og stiger, og derfor er det også vigtigt for TDC, at vi hele tiden bliver bedre og bedre til at udnytte det fulde potentiale i koncernen," siger Henrik Poulsen.
Derfor smører Henrik Poulsen nu TDC's apparat til kamp.
"Jeg mener også, at selv vores salgs- og marketingmaskine, der i dag er utrolig godt kørende med stærke kanaler, kan blive endnu stærkere," siger Henrik Poulsen.
Direktører er røget
Mediehistorier om medarbejderfyringer - menige såvel som direktører - prægede en del af tiden under den forrige topchef, Jens Alder.
Nu sidder Henrik Poulsen i den samme stol som Alder, og herfra har han allerede sagt farvel til to direktører. I marts udskiftede Henrik Poulsen den daværende koncerndirektør i erhvervsforretningen Business Nordic, Klaus Pedersen, med Jens Munch-Hansen, og i denne måned blev det til endnu et farvel.
Denne gang gik det ud over direktøren for kundeservice, Peter Lanng Nielsen. Der var behov for en ny profil, lød det fra koncernen.
Ifølge Henrik Poulsen er det en tidskrævende opgave at sikre, at direktionen omkring ham hele tiden er den rigtige.
"Du skal hele tiden forholde dig til, om det er det team, der skal med på rejsen fremadrettet, eller er der nogle, hvor man kan sige, at det var fantastisk godt gjort, I har ydet et fantastisk bidrag på den del af rejsen, vi er på vej ud af, men nu går vi ind i en ny fase, hvor der er brug for andre profiler," siger han.
Generelt har topdirektørerne i TDC skilt sig af med en del medarbejdere igennem årene. Således fik den tidligere topchef i firmaet Henning Dyremose tilnavnet Fyremose.
I dag har virksomheden lidt over 10.000 medarbejdere i Danmark, mens der var over 2.000 flere ved udgangen af 2007.
Selvom TDC i dag har vækst-fokus øverst på agendaen, holder Henrik Poulsen også et vågent øje med omkostningerne. Ikke mindst under finanskrisen, og det kommer til at koste flere medarbejdere jobbet.
"Der er ingen tvivl om, at vi ikke slipper helt udenom reduktioner i 2009. Det vigtige for os er at tage bestik af, hvad den makroøkonomiske krise betyder og samtidig forholde os til, hvad der skal til for at sikre en tilfredsstillende udvikling i vores indtjening," fortæller Henrik Poulsen.
Det kræver kalorier
Uret tikker, og klokken nærmer sig 17. Her venter endnu et møde for Henrik Poulsen. Han gør ved interviewets afslutning status over det første halve år som topchef i TDC.
"Essensen er, at det er utrolig spændende. Det har selvfølgelig krævet lidt kalorier, men så længe man oplever, at tingene flytter sig, er det en god og krævende udfordring," opsummerer Henrik Poulsen.
I tiden fremover lægger Henrik Poulsen vægt på, at han skal føre en synlig ledelsesstil. Ikke mindst på grund af finanskrisen.
"Det er væsentligt, at jeg forbliver synlig så meget som muligt, for i de her tider tror jeg, at det mere end nogensinde er vigtigt, at folk fornemmer, at der er nogen på broen. Det gælder ikke bare mig, men hele koncernledelsen skal være til stede i de daglige processer og skal kommunikere," siger Henrik Poulsen.
Direktøren har de sidste fem uger rejst rundt i landet til 17 dialogmøder, hvor han mødte 3.000 TDC-ansatte. Det er afgørende, at han selv er til stede, for der er ingen substitut for ham, pointerer han.
"Det bliver endnu vigtigtere, når det er turbulente sider. Folk kan i disse tider naturligt nok blive usikre på, hvor vi er henne, og derfor har det været vigtigt på dialogmøderne at fastslå, at TDC er en meget stabil og sund virksomhed," forklarer Henrik Poulsen.
Klokken er 17. Henrik Poulsen rejser sig fra stolen, rækker hånden frem og siger tak for interviewet. Han går ud ad døren på vej mod endnu et møde denne fredag eftermiddag.
Fakta om Henrik Poulsen:
Administrerende direktør og koncernchef i TDC, 41 år. Uddannet cand. merc. fra Handelshøjskolen i Århus
Karriere:
1994-1995: International business controller i Novo Nordisk
1995-1997: Engagement manager i blandt andet Mc Kinsey & Co., København
1998-1999: Senior engagement manager i McKinsey & Co., New York
1999-2006: Flere poster i Lego, men senest som koncerndirektør
2007-2008: Operating executive i Kohlberg Kravis Roberts & Co.
2008- : Administrerende direktør og koncernchef i TDC
TDC's nøgletal 2008 kontra 2007
Omsætning: 38,8 mia. kr. mod 39,3 mia. kr.
EBITDA: 13,2 mia. kr. mod 12,5 mia. kr.
Resultat før skat: 3,7 mia. kr. mod 6,1 mia. kr.
Årets resultat: 2,8 mia. kr. mod 8,2 mia. kr.
Antal ansatte i koncernen: 14.745 mod 17.390
EBITDA er driftsresultatet før drifts- og goodwillafskrivninger.
Kilde: TDC's årsregnskab 2008