En ny iPod-serie fra it-kæmpen Apple får nu overraskende den verdensomspændende miljøorganisation Greenpeace til at rose firmaet for at fjerne en række miljøfarlige kemikalier fra de nye produkter.
I de nye digitale spilledåser har firmaet nemlig fjernet både PVC og de såkaldte brommerede flammehæmmere, der henholdsvis kan være kræftfremkaldende og hormonforstyrrende.
Samtidig er apparaternes lcd-skærme skiftet ud med en type, der bruger led-lys frem for kviksølvholdige pærer til baggrundsbelysning.
Det fortæller Erik Albertsen, der er kemi-kampagnemedarbejder hos Greenpeace Norden.
"Det er både miljøvenligt og en fordel rent grafisk, fordi led holder farvespektret gennem sin levetid," siger Erik Albertsen.
Historisk dårlig
Greenpeace udgiver flere gange om året et barometer over de mest miljøvenlige firmaer i elektronikindustrien.
Her har Apple historisk ligget ret dårligt på listen, hvilket gang på gang har fået Greenpeace til at iværksætte happenings og at skælde Apple hæder og ære fra.
Senest er det gået hårdt ud over den superhypede og populære iPhone, mens den nyere iPhone 3G lidt bedre ord med på vejen af miljøorganisationen.
Derfor er det ikke hver dag at der kommer flotte ord fra Greenpeace til it-firmaet bag de mest udbredte og populære musikafpillere, indrømmer Erik Albertsen.
"Vi er heller ikke vandt til sådan at gå ud og rose firmaer," siger han.
Selvom Apple nu har fjernet tre kemikalier som miljø-organisationen længe har fokuseret på, skal firmaet dog næppe hvile for længe på laurbærrene.
Erik Albertsen tør ikke garantere, at der ikke kan er noget tilbage i apparaterne, som kan udgøre et problem.
"Man kan sikkert nok grave dybt og finde noget, men de helt store syndere er faktisk ude," siger Erik Albertsen.
Holder hvad de lover
Samtidig har Apple ifølge Erik Albertsen sagt, at firmaet fra nytår vil producere alle produktserier uden PVC og brommerede flammehæmmere.
"Og i den udskiftning de foretager i øjeblikket virker det som om, de har tænkt sig at holde hvad de har lovet," siger Erik Albertsen.
Dermed ser det ud til at Apple vil gå fra karakterer nær bunden til den absolutte top på kommende barometre fra Greenpeace.
Apples skifte mod en grønnere profil ses af Greenpeace som et bevis på at det kan betale sig at gå direkte i flæsket på specifikke firmaer med kampagner og happenings som eksempelvis Green My Apple.
Samtidig roser Erik Albertsen igen it-firmaet for at have lært lektien.
Apple har nemlig ifølge Erik Albertsen en markedsposition som et såkaldt cutting-edge firma, hvis design smitter af på hele branchen.
Nu forventer han at også firmaets nye miljøprofil vil præge konkurrenterne på samme måde.
"Apple er et stærkt brand, som har produkter ude, der er voldsomt populære. Det er dejligt at se at det er de smarte der laver noget der også er godt," siger Erik Albertsen.