Gas- og vandmester i Smørum, Tommy Kinnerup, er på jagt efter et it-system til tilbudsgivning og fakturering, og besøgte derfor forleden IBIZ-bussen, da den som et led i en større Danmarks-turné var på besøg i Hillerød:
"I dag benytter jeg mit eget system, som egentlig bygger på et Excel-ark," siger Tommy Kinnerup.
IBIZ-bussen har de seneste uger været rundt i danske byer. Det handler om at skabe et klarere billede af teknologiens muligheder.
Lige så stor en hjælp informationsteknologien kan være for danske virksomheder, lige så stor en jungle kan det nemlig være at finde frem til netop den it-løsning, der opfylder den enkelte virksomheds forretningsmæssige ønsker og behov.
Hvad virker?
For hvad virker? Hvad virker ikke?
Kan man stole på den lovprisende sælger fra it-virksomheden? Risikerer man at brænde fingrene? Og hvad hvis systemet går ned?
Tommy Kinnerup fra Smørum var på jagt efter et system, der kan afløse hans hjemmestrikkede løsning.
Den består i dag af et automatiseret og lettere komplekst Excel-ark, som beregner tilbud til kunden. Selv samme tilbud anvendes efterfølgende som grundlaget for faktureringen.
Men der nogle ulemper.
"Det bygger meget på, at jeg skal vide, huske og gøre forskellige ting. Jeg vil gerne finde...fortsættes
... en løsning, som kan minimere mit tastearbejde," siger han.
Løsningen er muligvis lige rundt om hjørnet.
I hvert fald blev Tommy Kinnerup i løbet af sit besøg i bussen lidt lun på et ERP-system fra Mamut Stellar, som ser ud til at kunne løse mange af udfordringerne i hans enkeltmands-virksomhed.
Fokus på lokale
Før mødet med Mamut Stellar i IBIZ-bussen, lyttede Tommy Kinnerup også med ved et oplæg om e-handel.
"Men det henvender sig meget til virksomheder, der skal sælge på et meget stort geografisk område. Som gas- og vandmester er jeg mere fokuseret på de lokale virksomheder," siger Tommy Kinnerup.
På trods af Tommy Kinnerups lokale forankring, gav oplægget alligevel til inspiration til at udnytte internettet:
"Jeg har en idé om, at mine kunder selv skal kunne frembringe deres tilbud," siger han.
Det kan for eksempel være tilbud på udskiftning af en olietank, fortæller han. Men der er et par udfordringer.
Et automatiseret tilbudsgivning er ikke blot som at oprette en e-butik med en standardvarer til standardpriser.
"Så min betingelse for, om tilbudder holder, er, at jeg kommer ud og vurderer opgaven først, så jeg ikke bliver snydt.
Ser man på it med de historiske briller, er det ikke så besynderligt, hvis mange virksomheder tripper lidt nervøst ved udsigten til at kaste sig ud på en teknologisk rejse.
Mange af dem har muligvis allerede brændt fingrene på utidsvarende løsninger, da teknologien endnu var umoden.
Men tiden går, og teknologien modnes.
Og som i så mange andre sammenhænge, hvor der efterhånden er opstået en dyb kulturkløft, kan brobygning på neutral grund være en hjælp til at knytte nye bånd.
Det er en af idéerne bag IBIZ-arrangement, der i de seneste uger er turneret rundt i Danmark.
Arrangementets økonomiske sponsor er Forsknings- og Innovationsstyrelsen, og de udførende parter er henholdsvis teknologi-virksomheden Delta og Teknologisk Institut.
Nye muligheder
Centerleder Ebbe B. Petersen fortæller, at arrangementet åbenbarer nogle muligheder for virksomheder, der måske ikke hidtil har set it som den store åbenbaring.
"Det kan for eksempel være virksomheder, hvor der sker et generationsskifte, og hvor arvtageren har nogle andre prioriteter som eksempelvis at have tid til familien og børnene - og der kan it ofte være en hjælp til at spare tid," siger Ebbe B. Petersen.
Udover en masse mindre virksomheder har IBIZ-arrangørerne også inviteret en masse af de rådgivere, som de mindre virksomheder dagligt frekventerer.
Blandt bussens gæster har blandt andet været bankrådgivere, advokater og revisorer, som ligesom virksomheden har haft et behov for at få løftet deres viden om informationsteknologiens fordele og faldgruber.
IBIZ-bussens rundtur i Danmark sluttede foreløbigt i Rønne i mandags, men bussen triller videre de næste to år, hvor endnu 40 byer skal besøges.