Artikel top billede

Leder: En ny tid for e-handelen er indvarslet

Computerworld mener: De store detailgiganters indtog på internettet indvarsler en tid med skærpet konkurrence og øget innovation.

Computerworld mener: Nu rykker flere af de store danske detailkæder langt om længe ud på nettet.

Silvan, Bilka, Ilva og mange andre etablerede analoge købmænd har her 10 år efter internettets kommercielle gennembrud indset, at nettet er en salgskanal eller handelsplads, som er for vigtig til at ignorere.

Tallene taler deres eget tydelige sprog.

Mens den traditionelle detailhandel præsterer vækstrater på to til tre procent om året, så præsterer mange e-købmænd vækstrater på 30-40 procent.

Online står i dag for 10 procent af den samlede detailhandel i Danmark. I løbet af de næste par år vil den andel nærme sig 15 procent.

Konjuktur-resistente tendenser

Den britiske detailgigant Tesco henter i dag mere end 10 milliarder kroner af sin omsætning og tæt på halvdelen af sit samlede overskud online.

Amazon, der i sine første mange leveår blev spået en tidlig død, sælger i dag for godt 60 milliarder kroner om året online. Begge med en stabil årlig vækst i omsætningen på over 20 procent.

Desuden ser online-salget ud til at være langt mere konjunkturresistent end det traditionelle salg.

I USA, hvor recessionen presser salgstallene i bund, forventer 55 procent af de amerikanske virksomheder ifølge Forrester, at deres online-budgetter ikke desto mindre vil vokse i 2008, mens kun 11 procent forventer et fald.

Den slags tal er med til at forklare den nyfundne interesse i direktionslokalet hos de etablerede købmænd.

Det ser ud at være en rigtig god ide at satse mere på online-salg lige nu.

Og i den forbindelse ser det ud som en endnu bedre ide, hvis man har brugt de forgange 10 år på at afmontere kanalkonflikter – så analoge forhandlere, filialbestyrere og franchise-havere ikke oplever sig kannibaliserede af...fortsættes

... detailkæmpernes nye virtuelle mega-stores.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad detailkæmpernes indtog på internetmarkedet betyder for Danmarks hurtigt voksende nye stand af e-købmænd.

Herhjemme vokser det kraftigt

I løbet af de seneste få år er antallet af digitale danske købmænd svulmet til over 11.000.

De fleste er selvstændige, små digitale forretninger, der satser på specialhandel til udvalgte kundesegmenter.

Hvis Danmarks første generation e-købmænd har brugt forspringet til at udvikle nye og loyalitetsskabende købsoplevelser, betyder detailgiganternes indtog ikke nødvendigvis alverden.

Silvan, Bilka og Ilva kannibaliserer trods alt ikke det digitale marked, men det analoge.

Samlet vokser internetmarkedet kraftigt.

Hvis de derimod har bygget uopfindsomme kopibutikker, kan fremtiden se noget mere anstrengt ud.

Måske kommer vi til at opleve noget, der kunne ligne en digital butiksdød.

De etablerede detailgiganter har trods alt en stor styrke i at have to stærke salgskanaler, som kan supplere hinanden.

Rigtigt angrebet er det en klar styrke, at online kan henvise til fysiske salgslokaler, og at fysiske butikker kan markedsføre online.

Små, selvstændige købmænd skal også på nettet mestre et speciale, der differentierer dem.

Samlet set varsler detailgiganternes indtog på internettet en skærpet konkurrence og en stærkere innovation inden for e-handelen.

Det er godt – og tiltrængt.

De danske købmænd har brug for at eksperimentere med de nye internetteknologier og udvikle e-handel 2.0. Det sikrer ikke alene et dansk salg også i fremtiden.

Det åbner også for salg i andre lande, hvilket vinderne af E-handelsprisen 2008 – de bedste danske e-købmænd – demonstrerer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere