Computerworld mener: Nu rykker flere af de store danske detailkæder langt om længe ud på nettet.
Silvan, Bilka, Ilva og mange andre etablerede analoge købmænd har her 10 år efter internettets kommercielle gennembrud indset, at nettet er en salgskanal eller handelsplads, som er for vigtig til at ignorere.
Tallene taler deres eget tydelige sprog.
Mens den traditionelle detailhandel præsterer vækstrater på to til tre procent om året, så præsterer mange e-købmænd vækstrater på 30-40 procent.
Online står i dag for 10 procent af den samlede detailhandel i Danmark. I løbet af de næste par år vil den andel nærme sig 15 procent.
Konjuktur-resistente tendenser
Den britiske detailgigant Tesco henter i dag mere end 10 milliarder kroner af sin omsætning og tæt på halvdelen af sit samlede overskud online.
Amazon, der i sine første mange leveår blev spået en tidlig død, sælger i dag for godt 60 milliarder kroner om året online. Begge med en stabil årlig vækst i omsætningen på over 20 procent.
Desuden ser online-salget ud til at være langt mere konjunkturresistent end det traditionelle salg.
I USA, hvor recessionen presser salgstallene i bund, forventer 55 procent af de amerikanske virksomheder ifølge Forrester, at deres online-budgetter ikke desto mindre vil vokse i 2008, mens kun 11 procent forventer et fald.
Den slags tal er med til at forklare den nyfundne interesse i direktionslokalet hos de etablerede købmænd.
Det ser ud at være en rigtig god ide at satse mere på online-salg lige nu.
Og i den forbindelse ser det ud som en endnu bedre ide, hvis man har brugt de forgange 10 år på at afmontere kanalkonflikter – så analoge forhandlere, filialbestyrere og franchise-havere ikke oplever sig kannibaliserede af...fortsættes
... detailkæmpernes nye virtuelle mega-stores.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad detailkæmpernes indtog på internetmarkedet betyder for Danmarks hurtigt voksende nye stand af e-købmænd.
Herhjemme vokser det kraftigt
I løbet af de seneste få år er antallet af digitale danske købmænd svulmet til over 11.000.
De fleste er selvstændige, små digitale forretninger, der satser på specialhandel til udvalgte kundesegmenter.
Hvis Danmarks første generation e-købmænd har brugt forspringet til at udvikle nye og loyalitetsskabende købsoplevelser, betyder detailgiganternes indtog ikke nødvendigvis alverden.
Silvan, Bilka og Ilva kannibaliserer trods alt ikke det digitale marked, men det analoge.
Samlet vokser internetmarkedet kraftigt.
Hvis de derimod har bygget uopfindsomme kopibutikker, kan fremtiden se noget mere anstrengt ud.
Måske kommer vi til at opleve noget, der kunne ligne en digital butiksdød.
De etablerede detailgiganter har trods alt en stor styrke i at have to stærke salgskanaler, som kan supplere hinanden.
Rigtigt angrebet er det en klar styrke, at online kan henvise til fysiske salgslokaler, og at fysiske butikker kan markedsføre online.
Små, selvstændige købmænd skal også på nettet mestre et speciale, der differentierer dem.
Samlet set varsler detailgiganternes indtog på internettet en skærpet konkurrence og en stærkere innovation inden for e-handelen.
Det er godt – og tiltrængt.
De danske købmænd har brug for at eksperimentere med de nye internetteknologier og udvikle e-handel 2.0. Det sikrer ikke alene et dansk salg også i fremtiden.
Det åbner også for salg i andre lande, hvilket vinderne af E-handelsprisen 2008 – de bedste danske e-købmænd – demonstrerer.