Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.
Efter en veloverstået og omfattende strukturreform er IKT-chef i Kalundborg Kommune, Peter Trebbien, nu i færd med nye, store projekter.
Et af dem er netop vedtaget i kommunalbestyrelsen, og har som endemål via bedre teknologianvendelse at sikre en presset kommunal pengekasse besparelser på 25 millioner kroner årligt.
Projektet indebærer alt lige fra konsolidering af servermiljøet fra 20 forskellige lokationer til en ensartet princip for håndtering af serverne i alle kommunens folkeskoler samt optimering af arbejdsgange.
Digitale lønsedler
Eksempelvis skal alle kommunale lønsedler digitaliseres, analoge blanketter digitaliseres og de administrative opgaver lægges direkte ud til kommunens institutioner.
"I stedet for at en institutionsleder udfylder en masse papirer, som så sendes ind til kommunen, skal de fremover selv kunne indtaste oplysningerne," siger Peter Trebbien.
Den tekniske afvikling af de manuelle papirgange og indførslen af digitale lønsedler er i sig selv ikke den største udfordring, fortæller Peter Trebbien.
Kræver tilvænning
"Den største udfordring er faktisk at vænne cheferne til at arbejde digitalt. I stedet for at de beder nogle medarbejdere om at skaffe relevante oplysninger, skal de nu selv håndtere opgaverne digitalt," siger Peter Trebbien.
Digitale lønsedler er også en udfordring. 20 procent af kommunens ansatte har ikke internetadgang, og derfor vil der blive gjort en ekstra indsats overfor de personer, der ikke har tilstrækkelige digitale muligheder.
Samtidig stilles der via favorable ordninger udstyr til rådighed:
"Vi vil gerne være en digital kommune. Derfor tilbyder vi alle medarbejderne favorable løsninger med medarbejderbredbånd og pc-ordninger, telefoni og mobiltelefoni," siger Peter Trebbien.
Også chef for borgerservice
Peter Trebbien er i øvrigt netop udnævnt til jobbet som chef for 60 medarbejdere i borgerservice – en opgave, som han skal bestride ved siden af it-jobbet.
Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.