Japanske Canon har valgt at tage en anden vej end konkurrenterne, når det gælder om at finde en afløser for lithium-ion-batteriet. Selskabet har udviklet en prototype på en brændselscelle, som bruger ren brint som brændstof.
Canons brint-brændselscelle er på størrelse med den type batterier, som selskabet i forvejen sælger som ekstraudstyr til dets digitale spejlreflekskameraer.
Til forbrugerelektronik har de fleste andre udviklere af brændselsceller foretrukket variationer af typen DMFC, Direct Methanol Fuel Cell, som benytter methanol eller træsprit som brændsel.
Fordelen ved ren brint er, at brændstoffet i teorien vil fylde mindre, fordi det opbevares i ren form. Samtidig kan brinten udnyttes mere effektivt.
Problemet er imidlertid at opbevare brinten i en passende beholder, som kan håndteres af almindelige forbrugere.
Genopfyldning er også mere besværligt, hvor DMFC-typen blot kræver påfyldning af methanol. Methanol er giftigt, men ikke brandfarligt i den vandige opløsning, som de fleste DMFC-typer benytter.
Brændselsceller med ren brint er dog i princippet neutrale for miljøet, mens methanol-cellerne udskiller drivhusgassen kuldioxid.
Restproduktet ved en brændselscelle, der benytter ren brint, er blot vand. Brændselsceller med methanol som brændstof frigør brint fra methanol og vand, og det overskydende kulstof fra methanolen reagerer med ilten fra vandet og danner kuldioxid.
Canons prototype kan indtil videre kun levere lige så meget energi som et konventionelt lithium-ion-batteri af samme størrelse. Selskabet håber dog på at øge effektiviteten til mellem tre og fem gange det et tilsvarende batteri kan levere.
Canon er langt fra ene om at udvikle prototyper på elektronik, som benytter brændselsceller. Eksempelvis har Toshiba fremvist en DMFC-baseret bærbar pc og mobiltelefon.
En væsentlig hindring for udbredelsen af brændselsceller er imidlertid begrænsninger for, hvilke stoffer passagererne må tage med ombord på passagerfly.
Hverken brintceller eller methanol må medbringes, og det er den væsentligste grund til, at producenterne ikke har lanceret andet end prototyper.
Brændselscellerne er typisk beregnet til mobile apparater til folk, som har brug for at kunne anvende udstyret i længere tid uden genopladning. Det vil typisk være rejsende forretningsfolk, som vil være de første kunder til teknologien.
Men med luftfartens forbud kan det marked ikke bruge produkterne, og der er ikke udsigt til, at reglerne vil blive ændret før tidligst i 2007.