Det trængte mobilselskab Sonofon får fremover tæt på fuld fokus fra den nyudnævnte topchef Henrik Clausen, selvom han samtidig er administrerende direktør for bredbåndsselskabet Cybercity.
I et interview med Computerworld fortæller Henrik Clausen, at mindre end 10 procent af hans tid fremover vil blive brugt hos Cybercity.
- Konstruktionen er, at jeg skal bruge langt hovedparten af min tid hos Sonofon. Ledelsen hos Cybercity har været der fem år og er meget sammentømret. Man kan vende det om og sige, at de måske også har fået brug for større frihedsgrad, siger han.
Tid og frihed
Det betyder, at ansvaret for bredbåndsudbyderen med knap 300 ansatte fremover lægges i hænderne på udviklingsdirektør Jesper Hansen, markedsdirektør Henrik Skov og it-direktør Lars Rude Andersen.
Til gengæld vil Henrik Clausen få tid til at fokusere på Sonofon, hvor der er brug for en stabil ledelse efter tre forskellige topchefer på godt et år.
Siden januar har norske Jan Edvard Thygesen taget ansvaret for det danske mobilselskab, og i hans hænder har Sonofon faktisk kunnet spore en smule fremgang.
Turbulens
I årets andet kvartal fik Sonofon et overskud på 42 millioner kroner, mens kundeflugten blev vendt.
- Alle virksomheder kan komme igennem turbulente perioder, og ingen synes, det er skægt at skifte topchef så hurtigt. Jan har gjort et godt forarbejde ved at holde styr på forretningen, og jeg vil tage depechen over fra ham og drive forretningen derfra, siger Henrik Clausen.
Ideen med konstruktionen er på længere sigt at skabe synergi mellem Sonofon og Cybercity, der begge er ejet af norske Telenor.
I første omgang er de to selskaber ved at bygge et fælles netværk, der kan trække deres datatrafik. Herudover er der fokus på at se på hurtige gevinster ved et samarbejde.
Fælles distribution
- På den korte bane vil det være i forhold til distributionen. Der er forskellige måder at gå til markedet på. Sonofon har en fysisk distribution, og man kan også forestille sig, at man på erhvervssiden kan kombinere indsatserne mere tæt fremadrettet, siger Henrik Clausen.
På længere sigt handler det om at skabe nye produkter, der kombinerer bredbånd og mobilitet for de to selskaber, der hver især er nummer to på deres marked.
- Der hvor vi tror, at markedet er på vej hen, så skal du være i begge områder for at bevare den position. Derfor ligger skønheden jo i at kombinere de to selskaber til en samlet udfordrer på det danske telemarked, siger Henrik Clausen.
Allerede i dag er Cybercity og Sonofon hver især den stærkeste udfordrer til TDC inden for henholdsvis bredbånd og mobiltelefoni.