Artikel top billede

(Foto: Intel/PR)

Fyret og sat til at træne sin afløser: Intel skærer dybt og lader AI og konsulenter tage over

Techgiganten Intel fyrer en række ansatte og udelukker ikke, at medarbejderne skal oplære deres egne afløsere.

Først får du en fyreseddel, og så bliver du bedt om at oplære din kommende afløser. Det lyder absurd, men det er snart hverdagen for flere ansatte hos Intel.

Her har ledelsen nemlig besluttet at lukke store dele af sin interne marketingafdeling og i stedet lade konsulenthuset Accenture overtage opgaverne.

Og det skal ske i tæt samarbejde med kunstig intelligens, skriver Techspot.

Ny topchef, ny linje og færre ansatte

Beslutningen kommer under ledelse af Intels nye CEO, Lip-Bu Tan, der tiltrådte i marts og har lagt op til gennemgribende moderniseringer.

Selskabet siger, at man skal vente betydelige ændringer i team-strukturen, og at kun ’lean teams’ vil bestå, når transformationen er fuldført.

Det samlede antal fyringer er ikke oplyst, men de ventes at ramme bredt i virksomhedens globale marketingorganisation.

De fleste berørte får ifølge Techspot besked senest 11. juli.

Kunstig intelligens overtager langsomt, men sikkert

Ifølge Intel skal kunstig intelligens overtage store dele af det daglige marketingarbejde, der tæller dataanalyse og målretning til automatiseret kundekommunikation.

Tilbage bliver små strategiske teams, mens den resterende muskelkraft outsources og automatiseres.

Det er noget af et signal til ansatte på tværs af discipliner i forhold til AI’s indtog; Teknologien er ikke længere bare et værktøj, men kan meget vel blive din erstatning.

Intel har gennem længere tid kæmpet med faldende salg og mistet momentum i chip-kapløbet.

Nu skal effektiviseringer og AI hjælpe virksomheden tilbage på sporet.

Men for medarbejderne er det også begyndelsen på en ny virkelighed, hvor det ikke længere er nok at være dygtig. Man skal også være både billigere og lige så hurtig som en algoritmen.