På trods af de seneste års seneste teknologiskepsis, er de fem mest værdifulde brands i verden alle tech-virksomheder.
Det fremgår af den selskabet Brand Finance årlige liste over verdens 500 mest værdifulde brands.
På årets liste indtager Apple førstepladsen, hvilket betyder, at selskabet er gået én plads frem sammenlignet med i fjor, hvor iPhone-producenten måtte nøjes med andenpladsen.
I stedet er det Microsoft, der i år indtager andenpladsen, mens vi på tredjepladsen finder Google. Vi skal sålede også helt ned på fjerdepladsen, før 2023's mest værdifulde brand dukker op, nemlig Amazon.
De stærke ikke-amerikanske brands
Koreanske Samsung, der er den højestplacerede ikke-amerikanske virksomhed, lander på en femteplads, mens den amerikanske supermarkedskæde Wallmart er det mest værdifulde brand uden for tech-branchen.
Tiktok/Douyin er på syvende pladsen det bedst placerede kinesiske brand, mens Facebook på 8. pladsen er tilbage i top 10 efter, at selskabet i 2023 måtte tage til takke med en 14. plads.
Uden for top 10 er det værd at bemærke, at Tesla er raslet ned af listen fra en 9. plads i fjor til en 18. plads i år, mens Danmark i år har to brands i top 500. Her er Lego nummer 282, mens Novo Nordisk er nummer 470.
Her er top 10
2024 | 2023 | Name | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Apple | ||||||
2 | 4 | Microsoft | ||||||
3 | 3 | |||||||
4 | 1 | Amazon | ||||||
5 | 6 | Samsung Group | ||||||
6 | 5 | Walmart | ||||||
7 | 10 | TikTok/Douyin | ||||||
8 | 14 | |||||||
9 | 11 | Deutsche Telekom | ||||||
10 | 7 | ICBC | ||||||
Se hele listen her.