En stor del af tilværelsen og arbejdslivet er at løse problemer – eller ”udfordringer”, som det jo hedder på business-dansk.
Men meget er nået, hvis man er i stand til at identificere problemerne og løse dem, allerede mens de er små.
Det er i al sin enkelthed budskabet i ”Upstream: The Quest to Solve Problems Before They Happen" af Dan Heath.
Men hvordan arbejder man i praksis med forebyggelse og proaktiv problemløsning? Her identificerer forfatteren tre barrierer, der skal overvindes: Problemblindhed, mangel på ejerskab samt tunnelvision.
Problemblindhed opstår blandt andet, når vi tror, at negative resultater er uundgåelige og ikke kan forebygges.
Mangel på ejerskab refererer til, at vi måske anerkender et problem, men ikke føler, at vi rigtig kan gøre noget for at løse det.
Endelig er tunnelvision den fælde, mange falder i, når de er så optaget af at håndtere presserende opgaver, at de ikke adresserer de underliggende årsager.
For at hjælpe med at overvinde disse barrierer foreslår Heath syv nøglespørgsmål, herunder hvordan man forener de rette mennesker, ændrer systemet, finder et indgrebspunkt, får tidlig advarsel om et problem, fastslår et succesmål, undgår at forværre situationen samt afgør, hvem der skal betale for det, der ikke sker.
Disse spørgsmål er understøttet af eksempler fra adskillige hundrede interviews, som Heath gennemførte til bogen.
Den indeholder alt i alt rummer en del bud på, hvordan man proaktivt kan håndtere og måske endda helt løse problemer, før de eskalerer. Hvilket jo unægtelig kan være en praksis evne at have.
Titel: Upstream: The Quest to Solve Problems Before They Happen
Forfatter: Dan Heath.