Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Er AI – kunstig intelligens – ikke fuldstændig ligeglad med, hvem der er med i teamet bag? Faktisk nej.
AI er nemlig ikke bedre end dem, der arbejder med, hvad den skal kunne, og hvad den skal være på udkig efter. Så lad os heppe på forskelligheden.
Når et team skal arbejde med AI, er det en absolut fordel, at kompetence-sammensætningen er bred.
Forskellighed er en fordel, og selvom man ofte siger, at enighed gør stærk, er det faktisk en fordel, at teamet bag arbejdet med AI er multifacetteret og til en vis grad er uenig.
Uagtet at mange – måske de fleste – ser AI som en teknologisk øvelse, er det en fejlagtig anskuelse.
AI handler om at sætte mennesket og problemet i centrum.
Det handler ikke kun om teknologisk forståelse, det handler i lige så høj grad om faglig forståelse, empati, evnen til at samarbejde og skabe intuitive interfaces.
Vidensdynamik er afgørende
Hvis vi skal lykkes med større udbredelse af AI i samfundet, så skal alle faggrupper være åbne for samarbejde. Ingen faggruppe er alvidende men er afhængig af at trække kompetencer ind fra andre faggrupper.
Udbredelse af AI på hospitaler er et godt eksempel på et område, hvor de traditionelle teams skal brydes ned, og nye skal skabes.
Traditionelt har lægerne vidst bedst, hvilken behandling som patienten skal have, og det giver mening ud fra en lang række betragtninger.
Men hvis vi skal udvikle beslutningsstøttende AI-løsninger til lægerne, så kan de ikke gøre det alene. Det fordrer samarbejde med både it-specialister og andre faggrupper på og uden for hospitalerne.
På andre områder som for eksempel kommunerne er der endnu flere faggrupper, som skal samarbejde i nye konstellationer, for at vi kan udvikle løsninger som virkelig gør en positiv forskel for borgerne. Sagsbehandlere, psykologer, praktiserende læger, pædagoger, skolelærere - jeg kunne blive ved.
Reelt gælder det i alle industrier. Vidensdynamik og synergi områderne imellem er ikke markant nok.
Når jeg synes, det er vigtigt at berøre, er det fordi jeg oplever, at vi ikke naturligt inviterer andre faggrupper ind i vores arbejde.
Vi forstår generelt ikke, hvilke kompetencer de kan bringe ind i vores arbejdsområde - og vi har en tendens til at tro, at vi ved bedst.
Forskellighed er vigtigere end teknologiske kompetencer
Især når vi taler om AI handler det ikke kun om det etiske i at sikre diversitet, men det helt grundlæggende nødvendige i at sammensætte teams, hvor der både er tekniske kompetencer, forskellige faglige og forretningsmæssige kompetencer samt viden om hvordan vi efterfølgende ruller løsningen ud.
Det skaber også kreativitet, innovation og bredde, så løsningerne bliver bedre, og vi får større chance for succesfuld ibrugtagning efterfølgende.
Elon Musk har (løst oversat til dansk) skrevet på Twitter: ”Jeg er overbevist om, at alle ledere på et teknisk område skal være teknisk fremragende. Ledere i software skal skrive fantastisk software, ellers er det som at være en kavalerikaptajn, der ikke kan ride på en hest!"
Det er jeg lodret uenig i.
Jeg mener at tech-industrien ligesom andre industrier netop skal sikre, at vi har faglige kompetencer fra mange forskellige baggrunde, da vi ellers ikke kan udvikle løsninger til det samfund, som omgiver os.
Lederens rolle og ansvar er at sikre, at de rette og nødvendige kompetencer er tilstede i teamet og at facilitere samarbejdet på tværs af de forskellige faggrupper, således at vi udvikler de bedst mulige løsninger, som ikke bare er teknologisk banebrydende men rent faktisk løser de problemer, de er tiltænkt.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.