Nordjyske Bluetags overvågningssystem til forlystelsesparker tabte på karrusellerne uden at tjene nok på gyngerne.
Produktet vandt trods en ordre i Tivoli i København aldrig ordentligt indpas hos forlystelsesparkerne, som ikke udviste den store interesse. Det fik i slutningen af september Bluetags til at gå konkurs.
- Vi udviklede et produkt til sporing af børn i forlystelsesparker, og efter at have gennemtrawlet hele markedet må vi konstatere, at der på nuværende tidspunkt ikke er brug for den løsning. Det er årsagen til, at vi er gået konkurs, siger Bluetags direktør Jens Ole Østergaard.
Ingen farlige skilte
Forlystelsesparkerne vil ifølge Jens Ole Østergaard ikke skilte med, at der er risiko for, at børn kan blive væk fra deres forældre. Samtidig anser parkerne ikke børnesporing for deres væsentligste forretningsområde.
- Markedsundersøgelser blandt brugerne viser, at der er et behov, men parkerne er åbenbart ikke af samme indstilling. Et af argumenterne har været, at produktet indirekte signalerer, at parken ikke er sikker. Det er ikke trendy, at have sådan et system. Men det kan man jo så håbe, at det bliver, siger Jens Ole Østergaard.
Hvor markedet ikke har været bæredygtigt nok til at holde Bluetags i live, så melder konkurrenten Kidspotter om glæde ved tilværelsen.
- Vi har oplevet meget stor interesse, siger administrerende direktør, Peter Møller.
Bredere platform
Han mener, at Kidspotters produkt er baseret på en bredere platform end Bluetags, og derfor mere interessant for forlystelsesparkerne.
Desuden kan den teknologi, som benyttes til Kidspotter, finde de forsvundne unger med større præcision, forklarer han.
- Kidspotter er blot et produkt i en palette, der blandt andet indeholder konkurrencer, skattejagt, sms-marketing og interaktive spil. Derudover kan det bruges som analyseværktøj til at se hvordan gæsterne benytter parken, siger Peter Møller.
I dag er Kidspotter lanceret i Legoland, men Peter Møller oplyser, at det er solgt til flere parker. Han vil dog ikke ud med hvilke, da parkerne informerer om nye tiltag på specifikke datoer hvert år.