Konkursramte Bluetags: Intet marked til os

Nordjyske Bluetags, som i sidste måned måtte dreje nøglen om, var for tidligt ude med sit produkt til overvågning af børn i forlystelsesparker. Parkerne mener ifølge den tidligere direktør nemlig ikke, at der er et behov og vil ikke signalere, at børn kan blive væk hos dem. Bluetags-konkurrenten Kidspotter melder dog om stor interesse.

Nordjyske Bluetags overvågningssystem til forlystelsesparker tabte på karrusellerne uden at tjene nok på gyngerne.

Produktet vandt trods en ordre i Tivoli i København aldrig ordentligt indpas hos forlystelsesparkerne, som ikke udviste den store interesse. Det fik i slutningen af september Bluetags til at gå konkurs.

- Vi udviklede et produkt til sporing af børn i forlystelsesparker, og efter at have gennemtrawlet hele markedet må vi konstatere, at der på nuværende tidspunkt ikke er brug for den løsning. Det er årsagen til, at vi er gået konkurs, siger Bluetags direktør Jens Ole Østergaard.

Ingen farlige skilte

Forlystelsesparkerne vil ifølge Jens Ole Østergaard ikke skilte med, at der er risiko for, at børn kan blive væk fra deres forældre. Samtidig anser parkerne ikke børnesporing for deres væsentligste forretningsområde.

- Markedsundersøgelser blandt brugerne viser, at der er et behov, men parkerne er åbenbart ikke af samme indstilling. Et af argumenterne har været, at produktet indirekte signalerer, at parken ikke er sikker. Det er ikke trendy, at have sådan et system. Men det kan man jo så håbe, at det bliver, siger Jens Ole Østergaard.

Hvor markedet ikke har været bæredygtigt nok til at holde Bluetags i live, så melder konkurrenten Kidspotter om glæde ved tilværelsen.

- Vi har oplevet meget stor interesse, siger administrerende direktør, Peter Møller.

Bredere platform

Han mener, at Kidspotters produkt er baseret på en bredere platform end Bluetags, og derfor mere interessant for forlystelsesparkerne.

Desuden kan den teknologi, som benyttes til Kidspotter, finde de forsvundne unger med større præcision, forklarer han.

- Kidspotter er blot et produkt i en palette, der blandt andet indeholder konkurrencer, skattejagt, sms-marketing og interaktive spil. Derudover kan det bruges som analyseværktøj til at se hvordan gæsterne benytter parken, siger Peter Møller.

I dag er Kidspotter lanceret i Legoland, men Peter Møller oplyser, at det er solgt til flere parker. Han vil dog ikke ud med hvilke, da parkerne informerer om nye tiltag på specifikke datoer hvert år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere