Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen

En onsdag i juni bliver DSB's it-systemer ramt af et 48 timer langt nedbrud: "Min første tanke er, at vi må være ramt af et DDoS-angreb"

Få historien om, hvordan DSB fandt løsningen på det to dage lange nedbrud, som selskabet blev ramt af 24. juni klokken 14.45.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få historien om, hvordan DSB reagerede, da selskabet it-systemer en onsdag eftermiddag pludselig bliver ramt af et stort og omfattende it-nedbrud
  • Få forklaringen på, hvordan DSB løste problemet
  • Få indsigt i hvilke overvejelser DSB's CIO Michael Moesgaard gjorde sig undervejs
825
4:15 min
Onsdag 24. juni klokken 14.45 frygter DSB’s CIO Michael Moesgaard, at de danske statsbaner er blevet ramt af et cyberangreb.

For pludselig og helt uden varsel går DSB’s salgssystemer ned. Det bliver umuligt at købe billetter via hjemmeside og apps, og ude på stationerne strømmer passagerne til automater og kiosker for at købe fysiske billetter.

Systemerne går fra at køre derudaf på alle cylindere til øjeblikkeligt at gå i fuldt stop.

Ifølge Michael Moesgaard er det som om, at systemer