Artikel top billede

Photo by Fabrizio Verrecchia on Unsplash

Virkeligheden kalder på en ny generation af offentlig it-udvikling - med fokus på brugerne og ikke nulfejlskultur og kravspecifikationer

ComputerViews: Der er alt for lidt fokus på brugerinddragelse, når det offentlige udvikler nye it-løsninger - selv om mange skandaleramte offentlige it-projekter skyder forbi målet. Er svaret en ny generation af offentlig it-udvikling?

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Indblik i hvorfor det halter med brugerinddragelse i det offentlige
  • Derfor skal det offentlige holde fokus på en dyb brugerinddragelse
  • Et indblik i en ny generation af offentlige it-udvikling
1.256
6:30 min
ComputerViews: Alt for mange it-løsninger i det offentlige udvikles afskåret fra virkeligheden.

En undersøgelse viser, at 84 procent af den samlede offentlige sektor negligerer bruger- og virksomhedsinddragelse, når it-løsninger udvikles.

Kun 14 procent melder tilbage, at de har brugerinddragelsen med som en faktor igennem et samlet udviklingsforløb.

Med tanke på den lange række af store offentlige it-projekter, der har skudt forbi målet, skabt flere frustrationer og mindre arbejdsglæde og kostet adskillige milliarder, kan vi ikke være særlig stolte af 14 procent.

Al logik og bunkevis af forskning og undersøgelser siger, at man bør gå ud i den verden, man forsøger at understøtte med en løsning.

Hvorfor sker det så ikke, og hvad er løsningen?