Der er så store problemer i de it-systemer, der skal udveksle data mellem elnetselskaberne og elhandelsselskaberne, at det skaber store forsinkelser på fremsendelse af data.
De lokale elselskaber har siden elreformen, som har været gradvist skudt i gang siden 1998, skulle kunne aflægge rapporter om forbruget hos kunderne.
Også selv om disse kunder i visse tilfælde har valgt at købe el via en anden sælger, eksempelvis Dansk Landbrugs Grovvareselskab (DLG), der sælger el i samarbejde med NESA.
Men op mod 30 af de lokale elnet-selskaber har omfattende it-problemer, der vanskeliggør og forsinker dataudvekslingen ud over de fem uger, der er tidsfristen i aftalen mellem net- og elhandelsselskaberne.
I DLG bekræfter Lars Hummelmose, forretningsudviklingschef for området Service & Energi, at grovvareselskabet har haft svære problemer med at få de data, de skal bruge for at afregne med landbrugskunderne.
- Det betyder, at DLG mister konkurrenceevne. Vi må give vores kunder længere kredit, og det koster både os og NESA penge. Det værste er dog, at det så skuffende, at man ikke tager elliberaliseringen alvorligt, siger Lars Hummelmose.
Ingen sammenhæng med it-leverandør
Det faktum, at en del af den fjerdedel af elnetselskaberne, som har store problemer med at videregive de korrekte data til tiden, har samme it-leverandører som nogle af de, som ingen problemer har, tager Lars Hummelmose som udtryk for, at det måske ikke udelukkende er teknikken der driller.
Problemerne med aflæsningen får elnetselskabernes brancheforening ELFORs formand Mogens Baltzer til i et brev at opfordre medlemmerne til at få orden i eget hus.
- DLG har rettet gentagne klager til Energitilsynet, og antallet af kunder, der ikke kan slutafregnes, er ifølge seneste status fortsat uacceptabelt stort, skriver Mogens Baltzer i brevet, som bladet Dansk Energi viderebringer.
Netselskaberne har dog ifølge Mogens Baltzer allerede sat deres it-leverandører i gang med at se på problemerne, men indtil videre uden det fornødne resultat.
- Hvis vi ikke løfter ansvaret er der risiko for medieomtale, der kan skade branchens omdømme, og at myndighederne vil gribe ind med en uønsket regulering af netselskabernes varetagelse af opgaven, skriver han i brevet.
Dansk Energi:Der skal ledelse til
I Dansk Energi, energiselskabernes brancheorganisation, som ELFOR er en underafdeling af, beklager direktør Hans Duus Jørgensen problemerne over for Computerworld Online.
- Der er problemer hos omkring halvdelen af selskaberne i større eller mindre grad. Men det er svært at sige, om det er hos afsenderne eller modtagerne, fejlen ligger, siger han.
Hans Duus Jørgensen mener heller ikke, at man nødvendigvis kan bebrejde it-leverandørerne.
- Systemerne har jo principielt været klar siden elreformen, men fejlene viser sig jo først efterhånden, siger han.
Han mener i lighed med Mogens Baltzer, at det vil kræve et øget ledelsesmæssigt fokus at få problemerne løst. Blandt andet foreslås det, at indføre frivillige tilmeldinger til et bødesystem ? da Dansk Energi er en forening, er det ikke muligt at gøre det via tvang, påpeger han.
Lars Hummelmose i DLG har sværere ved at forstå, at der stadig kan være problemer.
- Det er jo ikke sådan, at de ikke har vidst at det kom ? de har haft flere år til at forberede sig, siger han.