SAP er på vej med en ny stor CRM-satsning, som selskabet ventes at præsentere på dets store Saphirre-konference, der finder sted til juni.
Målet er klart: SAP vil forsøge at vriste markedsandel fra amerikanske Salesforce, som i dag er verdens største på området.
At det er netop Salesforce, der er hovedmålet, underbygges af SAP-topchef Bill McDermott, som i forbindelse med selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab ikke lægge fingrene imellem.
“Såkaldt cloud-CRM [som det, som Salesforce leverer, red] er ikke andet end alt for dyr software, der kører på første generations SaaS-arkitektur,” siger han.
“Det er nok grunden til, at så mange har reageret ivrigt på SAP’s nye melding om en helt ny CRM-vision. De ved, at der er forandring på vej. Vi er på vej,” siger topchefen.
SAP har i den seneste tid været rodet ind i et par alvorlige sager om afregningen af selskabets systemer, hvilket har været blandt de tungtvejene årsager til at bygge det nye produkt.
Du kan læse mere om dette her: SAP ændrer betalings-betingelser efter licens-dom: Nu kan du afregne på en helt ny måde
Ifølge Bill McDermott vil SAP ‘rebrande hele CRM-kategorien’ på en måde, så det står klart for alle, at deres ‘forretning vil køre bedst med SAP.’
“Ingen vil længere være nødt til at anvende forældede salgsplatforme med komplekse integrationslag, når de forsøger at trække data ud af deres ERP-system,” siger han.
Ifølge ham har brugerne for tiden alvorligt brug for at få forbundet hele værdikæden gennem organisationerne.
"Så vi vil forbinde hele værdikæden - lige fra kunden og op - i gnidningsfri, industrispecifikke, cloudbaserede og integrerede processer. Vi vil også bygge machine learning AI, IoT og blockchain ind i applikationen for at gøre det nemmere for brugerne at komme igang," siger han.
SAP konkurrerer foruden Salesforce også med Oracle og Microsoft på området.
Computerworlds amerikanske nyhedsbureau forventer, at den kommende CRM-løsning vil være stærkt fokuseret på cloud-delen.
Læs også: