Som ung mand blev en person tæt på mig syg i Danmark og gennemgik en kræftbehandling. Så jeg har set på første hånd, hvad der sker, når patientjournalerne er baseret på tykke mapper fyldt med papirer. Jeg har stor respekt for personalet, der også dengang gjorde et fabelagtigt stykke arbejde for at tage sig af patienterne.
Men jeg ærgrer mig over, at der blev stillet mange spørgsmål til for eksempel mængden af smertestillende midler.
Derfor var det vigtig for mig, at komme til at arbejde for virksomhed, hvor man kunne hjælpe med at give adgang til informationer og data om patienten, således at læger og sygeplejersker har de bedste informationer til rådighed, så de kan udføre deres behandling.
Efter forløbet kom jeg ud og så verden i forbindelse med min uddannelse. Der stødte jeg på Epic og blev introduceret for selskabets mission.
Det havde været igang med at lave elektroniske patientjournaler siden 1979. Missionen med at patienten altid skal være i centrum er en filosofi og kernen til alt, hvad Epic gør. Det var som om, at det hele faldt i hak for mig der.
En af de ting, som jeg taler med nye medarbejdere om, er, at mange mennesker har en personlig historie, der motiverer dem.
De fleste har haft erfaring sundhed på nært hold, så derfor kan alle også sætte sig ind det at være patient eller pårørende. Derfor føler jeg, at det er vigtigt, at vi gør alt, hvad vi kan for, at de danske patienter er trygge og kan få den bedste pleje overhovedet mulig.
Derfor er jeg også personligt stolt af, at vi har implementeret vores system i de her to danske regioner. Særligt fordi det første sygehus, der gik i luften med systemet, var det, som mit nære bekendtskab lå på dengang.
Lars-Oluf Nielsen
Implementeringsdirektør, Epic.