I dag er der mere end 4.000 universiteterne i USA, men i løbet af det næste årti vil halvdelen af dem gå konkurs.
Så kontant er dommen ifølge det amerikanske medie CNBC fra Harvard-professoren Clayton Christensen, der er ophavsmand til disruption-begrebet.
Clayton Christensens argument lyder, at den faldende pris på online-undervisning har den konsekvens, at markedet for traditionelle universitetetsuddannelser før eller siden vil blive undermineret.
En teori som Clayton Christensen blandt andet har fremført i sin seneste bog “The Innovative University”.
Analysen bakkes også op af det amerikanske kreditvurderingsinsitut Moodys, der ifølge CNBC har forudset at lukningsraten for små og mindre universiteter vil blive tredoblet i løbet af de kommende år, hvor det også forventes at flere og flere amerikanske universiteter vil fusionere.
Læs også: Alle fabler om disruption for tiden - men begrebet stikker dybere end vi egentlig tror
Inspirerende undervisere kommer i højere kurs
Udviklingen betyder ifølge Clayton Christensen, at gode og inspirerende undervisere vil komme i højere kurs.
Han forklarer ifølge CNBC, at hans forskning viser, at de mest succesfulde amerikanske universitetetsstuderende sjældent tilskriver deres succes til selve universitetet eller deres fag.
“De fremhæver som regel altid, at det var en særlig inspirerende underviser, der ændrede deres liv. Den vigtigste ting vi som undervisere kan tilføre vores studerende er vores evne til at ændre deres liv, og det er stadigvæk uklart om det er noget, der kan blive disrupted,” siger Harvard-professoren til CNBC.
Forelæsninger er fortid
Clayton Christensen er langt fra alene med sin analyse.
Computerworld interviewede for nylig Rob Nail, der er administrerende direktør for det amerikanske Singularity University.
Han vurderende ligeledes at universitetet som institution står overfor store forandringer, og helt konkret forudser han, at de traditionelle forelæsningers dage er talte.
“Om 20 år er den type undervisning erstattet af digitale værktøjer på internettet, men universitetet vil stadig findes som et fysisk sted, hvor folk kan socialisere, opbygge netværke og samarbejde. Fremtidens professorer og undervisere får som primær opgave at fremelske folks sande potentiale som leder og som samfundsborger,“ sagde Rob Nail.
Og tidligere på året kom Morten Amstrup, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School og driftsdirektør i det danske undervisnings-startup Edcom med en lignende advarsel i et interview med Computerworld:
“Det er slet ikke utænkeligt, at vi kommer til at se en udvikling, hvor de etablerede uddannelsesinsitutioner kommer til at miste fodfæste. Og den risiko stiger naturligvis, hvis institutionerne ikke formår at tage nye digitale værktøjer til sig. Det er klart, at risikoen for den totale disruption stiger efterhånden, som kløften vokser mellem de løsninger som uddannelsesinstitutionerne tilbyder, og det som ellers er tilgængeligt på markedet,” sagde han.