Bilka sælger dansk netmusik for en krone

Efter et års forsinkelse er den storstilede danske musiktjeneste Phonofile klar til at sælge musik over nettet. Første partner er Dansk Supermarked, som gennem varehuskæderne Føtex, Bilka og A-Z har sat 130.000 musiknumre til salg. Blandt slagtilbuddene er flere danske musiknumre til en krone stykket.

Sange fra danske Zididada, Lars Lilholt og barnestjernen Anne er blandt de musiknumre, man kan købe for en krone i nye onlinebutikker fra varehuskæderne Føtex, Bilka og A-Z.

Som en del af Dansk Supermarked har de tre varehuskæder indgået et samarbejde med den storstilede musiksatsning Phonofile, som har opbakning fra den samlede danske musikbranche.

Phonofile skal fungere som infrastruktur for salget af dansk musik gennem en række partnere, og aftalen med Dansk Supermarked er den allerførste af sin slags.

130.000 musiknumre

- Vi har arbejdet på det i lang tid, så det er rart at være ude. Vi har kæmpet med både teknik og rettigheder, men nu er vi endelig klar, siger Jesper Bang-Olesen, direktør for Phonofile.

Det var oprindeligt planen, at Phonofile allerede skulle være klar sidste sommer.

I første omgang er 130.000 musiknumre, heraf 43.000 fra danske kunstnere, sat til salg gennem de tre varehuskæder. Både danske og internationale kunstnere fra pladeselskaberne BMG, Warner og EMI er med i onlinebutikken, mens Sony og 40.000 numre yderligere kommer til i løbet af nogle uger.

Hos Bilka håber produktchef Henrik Pii Olesen, at onlinesalget kan være med til at kompensere for det faldende salg af fysiske cd'er i Dansk Supermarkeds butikker.

- Vi ved, at TDC ikke har haft så stor succes med deres projekt, men vi synes, at vores onlinebutik er meget brugervenlig, og igennem Phonofile har vi fået et meget tæt samarbejde med pladeindustrien, siger han.

Dansk Supermarked valgte Phonofile efter først at have overvejet den internationale leverandør OD2, som TDC Musik benytter sig af.

Tilbudsaviser skal sælge netmusik

Henrik Pii Olesen satser på skabe kendskab til musikbutikken gennem de ugentlige reklameaviser fra Føtex og Bilka, der er de to mest læste af sin slags i landet.

- Når vi først sender vores tilbudsavis ud hver uge med tilbud på musik, så skal kunderne nok komme. Jeg føler, at vi er rigtig godt rustede til at markedsføre det her tiltag, siger Henrik Pii Olesen.

Prisen for et enkelt musiknummer ligger mellem seks og 15 kroner, mens enkelte slagtilbud kan fås for en krone stykket. Download af hele albums vil ifølge Dansk Supermarked være omkring 30 procent billigere end at købe musikken i butikken.

Phonofile har i mere end et år arbejdet på aftalen med Dansk Supermarked, og Henrik Bang-Olesen er glad for at få Bilka, Føtex og A-Z som de første forhandlere af selskabets produkt

- Supermarkedet har hidtil været et sted, hvor man som lille kunstner og pladeselskab ikke kunne komme ind. Nu kan de forretninger, der sælger mest musik i Danmark overhovedet, også tage nye og smalle kunstnere ind, siger han.

I løbet af sommeren vil de tre varehuskæder øge udbuddet af musik med 100.000 sange, og inden årsskiftet er det planen, at der skal være 300.000 stykker musik til salg over nettet.

Sangene kan downloades i enten MP3- eller WMA-format alt efter, hvilket format kunstnerens pladeselskab har besluttet sig for.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren