Sange fra danske Zididada, Lars Lilholt og barnestjernen Anne er blandt de musiknumre, man kan købe for en krone i nye onlinebutikker fra varehuskæderne Føtex, Bilka og A-Z.
Som en del af Dansk Supermarked har de tre varehuskæder indgået et samarbejde med den storstilede musiksatsning Phonofile, som har opbakning fra den samlede danske musikbranche.
Phonofile skal fungere som infrastruktur for salget af dansk musik gennem en række partnere, og aftalen med Dansk Supermarked er den allerførste af sin slags.
130.000 musiknumre
- Vi har arbejdet på det i lang tid, så det er rart at være ude. Vi har kæmpet med både teknik og rettigheder, men nu er vi endelig klar, siger Jesper Bang-Olesen, direktør for Phonofile.
Det var oprindeligt planen, at Phonofile allerede skulle være klar sidste sommer.
I første omgang er 130.000 musiknumre, heraf 43.000 fra danske kunstnere, sat til salg gennem de tre varehuskæder. Både danske og internationale kunstnere fra pladeselskaberne BMG, Warner og EMI er med i onlinebutikken, mens Sony og 40.000 numre yderligere kommer til i løbet af nogle uger.
Hos Bilka håber produktchef Henrik Pii Olesen, at onlinesalget kan være med til at kompensere for det faldende salg af fysiske cd'er i Dansk Supermarkeds butikker.
- Vi ved, at TDC ikke har haft så stor succes med deres projekt, men vi synes, at vores onlinebutik er meget brugervenlig, og igennem Phonofile har vi fået et meget tæt samarbejde med pladeindustrien, siger han.
Dansk Supermarked valgte Phonofile efter først at have overvejet den internationale leverandør OD2, som TDC Musik benytter sig af.
Tilbudsaviser skal sælge netmusik
Henrik Pii Olesen satser på skabe kendskab til musikbutikken gennem de ugentlige reklameaviser fra Føtex og Bilka, der er de to mest læste af sin slags i landet.
- Når vi først sender vores tilbudsavis ud hver uge med tilbud på musik, så skal kunderne nok komme. Jeg føler, at vi er rigtig godt rustede til at markedsføre det her tiltag, siger Henrik Pii Olesen.
Prisen for et enkelt musiknummer ligger mellem seks og 15 kroner, mens enkelte slagtilbud kan fås for en krone stykket. Download af hele albums vil ifølge Dansk Supermarked være omkring 30 procent billigere end at købe musikken i butikken.
Phonofile har i mere end et år arbejdet på aftalen med Dansk Supermarked, og Henrik Bang-Olesen er glad for at få Bilka, Føtex og A-Z som de første forhandlere af selskabets produkt
- Supermarkedet har hidtil været et sted, hvor man som lille kunstner og pladeselskab ikke kunne komme ind. Nu kan de forretninger, der sælger mest musik i Danmark overhovedet, også tage nye og smalle kunstnere ind, siger han.
I løbet af sommeren vil de tre varehuskæder øge udbuddet af musik med 100.000 sange, og inden årsskiftet er det planen, at der skal være 300.000 stykker musik til salg over nettet.
Sangene kan downloades i enten MP3- eller WMA-format alt efter, hvilket format kunstnerens pladeselskab har besluttet sig for.