Danske børn skal stifte bekendtskab med programmering allerede fra folkeskolens første klasser.
Det mener Martin Exner, der er formand for organisationen Coding Pirates, som hjælper danske børn i skolealderen med at lære at programmere.
Dermed bakker han op om udmeldingen fra den danske iværksætter og datalogi-professor Stephen Alstrup, der kritiserer den danske folkeskole for at mangle digitale visioner.
"Jeg mener, at børn skal stifte bekendtskab med programmering så tidligt som muligt i folkeskolen. Hos Coding Pirates har vi bevist, at det ikke noget problem at lære børnene det allerede fra syv-års alderen," siger Martin Exner til Computerworld
I England har man eksempelvis foretaget en meget ambitiøs satsning på programmering i skolen. Her bliver børn helt ned til fem-års alderen introduceret til programmering og opbygningen af algoritmer.
I Danmark bør vi foretage en lignende satsning, hvis vi ikke ønsker at blive hægtet af, mener Martin Exner, der selv er uddannet skolelærer, men i dag er engageret på fuld tid i Coding Pirates.
På baggrund af de samtaler, som han løbende har med danske politikere og embedsmænd, vurderer han, at programmering kommer på skoleskeamet i folkeskolen i løbet af de kommende år.
"‘Vent fire år, så skal du se,' siger de. Men det er muligt, at fire år er en kort tidshorisont i det politiske liv, men det er alt, alt for lang tid i en digital verden med eksponentiel vækst. Venter vi fire år, giver vi andre lande et kolossalt digitalt forspring," siger han.
Læs også: Interview: Derfor skal børn fra iPad-generationen lære at programmere
Det handler ikke kun om kodesprog
Hos Coding Pirates handler det ikke alene om kodesprog, men i lige så høj grad om introducere børnene for den bagvedliggende logik og de muligheder, som den digitale verden tilbyder.
Martin Exner forestiller sig, at folkeskole-elever på lignende vis skal undervises i et fag, der er meget mere end blot kodning.
"Jeg vil ikke gøre mig til fortaler for et fag, der alene består af programmering. Det er for snævert et fokus. I dag har vi eksempelvis heller ikke et fag, der hedder grammatik," siger han og uddyber:
"Mit dømmescenarie er i stedet, at vi får indført et fag, hvor eleverne bliver forberedt til et liv med entreprenørskab og lærer at skabe noget med teknologien. Eleverne skal naturligvis lære at programmere og stifte bekendtskab med de forskellige kodesprog, men de skal også lære at bruge teknologien til at bygge prototyper og i sidste ende hele forretningerideer," siger han.
Martin Exner forestiller sig eksempelvis, at eleverne kan bygge alt fra computerspil til dimser, der kan måle vandforbruget eller tænde og slukke lyset i huset.
Reform har skabt berøringsangst
En del af forklaringen på, at folkeskolen endnu ikke har fået indført et sådan fag, skal ifølge Martin Exner findes i folkeskolereformen, der blev indført i 2014.
Reformen har ifølge Martin Exner skabt en modvilje mod politiske topdown-løsninger blandt lærerne, som gør politikerne mere tilbageholdende med at presse nye krav ned over lærerne.
Derfor ligger bolden i øjeblik hos skolelederne, mener Martin Exner.
Han fortæller at Coding Pirates sammen med foreningen IT Branchen og 20 danske skoler er i gang med etablere projektet Coding Class, hvor eleverne på de pågældende skoler får mulighed for at vælge programmering som valgfag.
Computerworld har tidligere interviewet Martin Exner om hvorfor 'iPad-generationen' skal kunne mere end bare at trykke på apps. Se interviewet i videoen herunder:
Coding Pirates er en af Computerworlds samarbejdspartnere, og Computerworld støtter organisationen ved at stille en gratis kontorplads tilrådighed.
Læs også:
Dansk top-programmør kører Le Mans: Derfor minder racerløb om programmering
Programmørerne overtager verden, men skal vi alle være nørder