Her på tærsklen til introduktionen af Apples nye smartwatch, Apple Watch, hersker der stadigvæk stor usikkerhed om, hvornår det havner på håndledene hos de danske forbrugere.
Selv hos den nordiske Apple-forhandler Humac, der er såkaldt premium reseller og har 21 butikker i Danmark, er usikkerheden stor.
"Vi kan ikke udtale os om Apple Watch, fordi vi endnu ingen informationer har om det. Det er fuldstændig mørkelagt. De fleste af de informationer, som vi har, stammer fra rygtebørsen. Vi ved end ikke, om vi overhovedet får lov til at forhandle det," siger Michael Bech, der er landechef for Humac i Danmark.
Michael Bech slår dog fast, at denne form for mørklægning er normal procedure fra Apple.
Den amerikanske virksomhed er kendt for ekstrem hemmelighedskræmmeri om nye produkter, og det er givetvis også forklaringen på, at forhandlerne først får denne type nyheder samtidig med alle andre.
Det kan du læse mere om her: Gør alt for at undgå læk: Så vanvittig er Apples hemmelighedskræmmeri.
Uvished om salgsmetoden
Apple oplyser på sin danske hjemmeside, at Apple Watch "kommer i 2015".
Det er uvist, om uret udelukkende vil blive solgt via Apples egen internetbutik i Danmark, eller om Apple også vil gøre brug af det etablerede forhandlernetværk.
Michael Bech gør dog opmærksom på,at Apple tidligere har valgt at begynde med at sælge nye produktkategorier gennem sine egne kanaler og først senere har valgt at åbne for salg i andre butikker.
"Især i den første tid efter introduktionen af et nyt produkt lægger Apple stor vægt på, at de forbrugere, der køber produktet, får den rette vejledning fra et personale, der er uddannet til at give den bedste købsoplevelse. Det gjorde selskabet med iPhone, og det gjorde det med iPad. Til at begynde med kunne du eksempelvis kun købe iPad'en gennem Apple Stores samt nogle udvalgte forhandlere. Først efter nogle år kunne du også købe iPads i Bilka," fortæller Michael Bech.
Vil det så sige, at det langt fra er sikkert, at Humac overhovedet får Apple Watch til salg i år?
"Det har jeg ingen kommentar til. For det ved jeg ikke noget om. Men jeg ved, at Apple vil gøre alt for at sikre sig, at kunderne får en god købsoplevelse fra begyndelsen. Så her kan vi vende den rundt og sige, at der formenligt vil være nogle steder, hvor Apple ikke vil begynde med at sælge den," lyder det fra Michael Bech.
Ny købsoplevelse
Apple hyrede i 2013 modeimperiet Burberrys administrerende direktør, Angela Ahrendts.
Hun står i dag i spidsen for Apples mere end 450 butikker i hele verden, og i et stort interview med det amerikanske magasin The New Yorker, fortalte Apples chefdesigner Jonathan Ive fornylig, at Apple i øjeblikket arbejder på et nyt design til butikkerne.
I fremtiden skal butikkerne i langt højere grad afspejle, at Apple med det nye ur for første gang sælger et produkt, som kunderne kan "tage på".
Det er sandsynligvis også årsagen til, at Apple ifølge flere rygter har planer om at oprettte såkaldte 'pop-up-stores' i stormagasiner i Paris og London.
Hvorvidt det får betydning for salgsoplevelsen i Humac, eller om det kan betyde, at Apple vælger at eksperimentere med at sælge Apple Watch i helt nye butikker, kan Michael Bech heller ikke udtale sig om.
Men han slår fast, at Humac ser et stort salgspotentiale i Apple Watch.
"Potentialet er stort. Det er meget stort," siger han.
Humac har netop fremlagt sit årsregnskab, og her fremgår det ligeledes, at selskabet ser et stort potentiale i blandt andet Apple Watch.
I regnskabet skriver Humac:
"Der forventes en stigning i Apples markedsandel (som følge af fortsat lancering af nye innovative produkter), hvor f.eks de nye iPads, iPhones samt Apple Watch vil øge vækstmulighederne betydeligt i både consumer-kundesegmentet og B2B."
Læs også:
Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?
Så meget kommer Apple Watch til at koste - det kan blive en vanvittig dyr fornøjelse
[b]Røde tal hos Humac: Så svært er det at tjene penge på Apples produkter.[/b]