Artikel top billede

Derfor er Statens It tvunget til at skære ned: Næsten hver 10. ansatte stopper

Interview: Statens It siger farvel til næsten hver 10. medarbejder. "På et tidspunkt må man gøre regnebrættet op," siger direktøren. Se her, hvad der ligger grund for den store nedskæring.

Statens It har sagt farvel til 23 ansatte ud af organisationens i alt omkring 240 medarbejdere.

Fyringsrunden har fundet sted i den seneste uges tid, hvor 17 medarbejdere og to chefer er blevet fyret, mens én chef og tre menige medarbejdere har valgt at tage imod en frivillig fratrædelse.

"Det her er jo noget, som man prøver at undgå, men på et tidspunkt må man gøre regnebrættet op," siger Michael Ørnø, direktør i Statens It.

Fyringerne har især ramt service-afdelingen i Statens It, i det syv ansatte og en leder har mistet jobbet på det såkaldte service-område

"Som udgangspunkt har det ramt bredt i organisationen, men vi har jo selvfølgelig kigget på, hvem vi organisatorisk bedst kan undvære," siger Michael Ørnø.

Konsolidering

At nedskæringerne især rammer serviceafdelingen skyldes, at Statens It i det seneste års tid har været i gang med en stor konsolidering, som nu er ved at være nået til vejs ende.

Ifølge Michael Ørnø havde organisationen for et år siden 80 forskellige pc-images og 27 forskellige tjeneste-miljøer, som de ansatte arbejdede i. I dag arbejder hele organisationen i ét system.

"Onsite- og serviceområder er blevet hårdest ramt af det her, da mængden af opgaver og fejl er faldet ret markant som konsekvens af konsolideringen," siger Michael Ørnø.

Her er grunden til fyringerne

Statens IT meldte i sidste uge, at der var opsigelser på vej på grund af presset økonomi.

Det kan du læse mere om her: Statens It fyrer - op mod 10 procent af de ansatte skal ud.

Statens It har længe bøvlet med overkapacitet af medarbejdere.

Det har været en konsekvens af, at det ikke lykkedes for Statens It at finde nok frivillige, der ønskede at blive overflyttet til Justitsministeriet, da ministeriet sidste år overtog en række opgaver.

Her er problemets årsag

Egentligt skulle Statens It havde afgivet 12 medarbejdere til Justitsministeriet.

"Men der var kun en enkelt, der valgte at tage imod tilbuddet. Så var det vores hensigt at tilpasse med naturlig afgang. Men vi har siden marts 2012 kun haft meget få opsigelser - og endda af specifikke roller, som vi har været nødt til at genbesætte," siger Michael Ørnø.

Det samme gælder for de interne funktioner, der egentlig har skullet beskæres i takt med, at de forskellige projekter er nået til deres afslutning.

"Vi har jo en business case, som vi skal have udmøntet, og det har også her været vores hensigt, at det skulle ske via naturlig afgang. Men også her har den været meget lav," siger Michael Ørnø.

Han betegner den meget lave naturlige afgang fra Statens IT som et 'positivt/negativt'-problem.

"For vi er selvfølgelig også glade for, at folk gerne vil være her," siger han.

Færre penge end tidligere

Med i billedet er også, at Statens It er overgået fra såkaldt bevillingsbaseret finansiering til såkaldt aktivitets-baseret finansiering, hvor kunderne alene afregner efter leverede services.

Statens It har tidligere baseret budgettet på, at hver bruger har forbrugt 1,2 pc'er.

Efter konsolideringen er forbruget imidlertid landet på 1,0 pc per bruger.

"Så der savner vi nogle indtægter. Det er på et eller andet plan samtidig positivt, at der bliver forbrugt mindre, for det har jo netop været ideen med konsolideringen. Men det rammer så os," siger Michael Ørnø.

Han mener, at Statens It nu er på det rette niveau.

"I al væsentlighed er det resort-ændringen, der har gjort det her nødvendigt. Havde vi dengang overført de 12 medarbejdere, ville sagen nok have været ude," siger han.

Der kommer jo nye resort-ændringer med tiden. Vil du næste gang tvinge de ansatte til overflytning eller vil du også i fremtiden satse på frivillighed?

"Jeg tror, at man når længst med dialog og frivillighed, og jeg vil hver en tid søge frivillighed som primær løsningsmodel. Så jeg vil nok ikke have gjort det anderledes."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere