Frygt for fyringer hersker blandt de ansatte efter en TDC-beslutning om at oprette et nyt call-center i Nordtyskland med 200 mand.
Således er der "omfattende bekymring" og "harme" blandt det nuværende call-center-personale hos TDC, skriver Dansk Metal på sin hjemmeside.
Og fællestillidsrepræsentant Pia Olsen fra Dansk Metal Øst fortæller, at de ansatte frygter det værste.
"De ansatte er meget bange. Og vi frygter, at det vil føre til fyringer i Danmark," siger hun.
Udmeldingen kommer oven på oplysninger om at TDC har valgt, at et call-center skal oprettes i Tyskland.
Ingen danske TDC-ansatte er blevet varslet fyret, men alligevel frygter Dansk Metal, det vil ske.
"TDC opretter centret i Tyskland for at spare penge på lønnen, og fordi der er færre fridage dernede. Hvis det viser sig at være en god fidus, vil de fyre herhjemme, frygter vi," siger Pia Olsen.
TDC-chef: Prisen er lavere i Tyskland
TDC's koncerndirektør Jens Aalsøe bekræfter over for Computerworld, at man vil oprette et center i Nordtyskland.
"Vi mander op med nogle kompetencer i Tyskland, fordi
det er ingen hemmelighed, at prisen for og mængden man arbejder, er vigtige parametre og anderledes i Tyskland," siger han til Computerworld.
Kort sagt er det en bedre løsning for TDC at have centret i Nordtyskland - i det omfang man kan skaffe kvalificerede dansktalende medarbejdere - end at oprette det i Danmark.
Der er tale om en prøveperiode med et mål om at oprette 200 stillinger i Flensborg, oplyser Jens Aalsøe.
Han understreger, at TDC ikke har varslet fyringer i den forbindelse. Omvendt vil direktøren heller ikke give nogle garantier.
Centret er en del af en større plan, der skal gøre TDC mere konkurrencedygtig.
"Vores opgave ledelsemæssigt er sådan set den samme som kunderne: Hvor kan vi få højeste kvalitet til den laveste pris," fortæller Jens Aalsøe.
Du kan læse om den store TDC-plan for outsourcing her. En plan, som skabte stor uro.