Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

Nye problemer hagler ned over den digitale post

Er det lovligt, at myndigheder kan rette i indholdet af de mails, du har modtaget for flere år siden? Det skal nu afgøres.

Der er sat en undersøgelse i gang, som skal klarlægge, om det er lovligt, at offentlige myndigheder må rette oplysninger i din digitale post med tilbagevirkende kraft.

Problemstillingen er opstået i kølvandet på beslutningen om, at alle danskere fra november skal modtage korrespondancer med myndighederne i digital form via borger.dk og virk.dk.

I den forbindelse indfører kommuner og styrelser en 'rettefunktion' i løsningen, så der kan ændres afsendernavne i allerede sendte mails.

Argumentet for at gøre det er, at hvis en styrelse eksempelvis skifter navn, så skal det navn også ændres i mails, der tidligere er sendt fra den pågældende myndighed.

Det kunne eksempelvis være tilfældet, da IT- og Telestyrelsen efter sidste folketingsvalg blev splittet op og smurt ud på flere ressort-områder.

I dette eksempel ville afsenderen i en mail fra IT- og Telestyrelsen kunne ændres til Erhvervsstyrelsen, som var en af flere styrelser, der overtog opgaver fra IT- og Telestyrelsen.

Er det lovligt?

På den måde skal det gøres nemmere for brugeren at finde rundt i gamle mails.

Men der er rejst spørgsmål om, hvorvidt det er lovligt at fifle med oplysninger med tilbagevirkende kraft.

Den sag skal Folketingets Ombudsmand nu undersøge.

Det skriver Politiken.

Den går ikke

Flere jurister har over for avisen sat spørgsmålstegn ved lovligheden af den beslutning.

Fra denne kant har eksperterne en frygt for, at beslutningen vil se stort på retssikkerheden for den enkelte borger.

Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for digital post, ser intet problem og forklarer, at det blot er for at hjælpe borgerne. Styrelsen fastslår, at der ikke ændres på selve indholdet i de kommunale mails, men blot i afsenderens navn i adressefeltet.

Men det argument ser ikke ud til at være godt nok.

"Jeg tror gerne, at Digitaliseringsstyrelsen kun opfatter det som en servicefunktion. Men en ting er, hvad de gør i deres egne arkiver. Den afgørende forskel er, at nu vil de også ændre i borgernes egne arkiver, og det ser jeg som et principielt problem," siger professor i statskundskab Kim Normann Andersen, Aalborg universitet, til avisen.

Læs også:
3,3 millioner danskere skal med: Vil gigantisk it-projekt kunne lykkes?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer