Artikel top billede

Nedbrud: Behov for mere gennemsigtighed og flere penge

Er vi villige til at betale prisen for systemer, som aldrig kan gå ned?

ComputerViews: Mandag var Dankortet nede i mere end 10 timer. Til stor frustration for folk på indkøb, bilisterne på Storebæltsbroen og utallige butiksejere, som så dagens profit fordufte.

Nedbruddet, som efter alt at dømme kommer fra en opdateringsfejl hos IBM, som er underleverandør til Nets, kommer i hælene på et landsdækkende nedbrud hos TDC - og efter nedbrud hos andre centrale leverandører til offentlige og private tjenester.

For slet ikke at tale om de sikkerhedsbrister hos CSC, som i sidste ende gav hackere adgang til data om 4 millioner danskere.

I den aktuelle situation er det nemt at pege fingre af folk eller firmaer. Men en del af fingeren skal pege mod os selv. For danskerne har valgt et stort set nemt, gennemskueligt, effektivt og billigt betalingssystem: Dankortet.

Det er fint. Men bagsiden af enkelheden og fraværet ved at skulle jonglere med 7 plastikkort tilknyttet lige så mange betalingsordninger er, at vores system centrerer sig omkring få leverandører. Med Nets og IBM i centrum ved mandagens digitale vejspærring.

Og når tingene bryder sammen, og de vil før eller siden bryde sammen i den komplekse balance af gensidigt afhængige systemer, som vi lever i, så afsløres det, hvor sårbare vi er.

Det er til at forstå, men det betyder ikke, at vi skal acceptere lange nedbrud - og slet ikke mudrede forklaringer.

Det må ikke komme som en overraskelse for leverandører af vores vigtige tjenester, eller politikerne, at de indgår som en central del af mange danskeres hverdag og liv, og at der med den rolle følger et politisk og offentligt krav på at få så meget af historien fortalt, så snart den kan fortælles.

Her er det oplagte spørgsmål: "Kan det ske igen?" Og hvornår vil det ske igen?

Kast folk, tid eller penge efter problemet

Men nedbrud sker, det er den ubehagelige sandhed. Men det er også en sandhed, at man kan kaste folk, tid eller penge efter et problem.

Udfordringen i denne sammenhæng er, at jeg er overbevist om, at både Nets, IBM, CSC og TDC har en mængde dygtige folk gående.

Hvad de derimod ikke har, er tid. For skal vi kunne stole på vores infrastruktur og den store del, som i dag er digital, kræver det, at samme infrastruktur hurtigt reetableres efter nedbrud.

Med dygtige folk og uden tid er det kun penge, som kan bringes i spil. Og investeringer i redundante systemer eller bedre og mere omfattende testregimer er ikke gratis - og de penge kan komme fra profitten eller slutbrugeren.

Det bliver spændende, hvor regningen lander. Og hvad vi og vores politikere vil acceptere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren