I søndags fandt en stribe forbrugere et rigtig godt tilbud i Elgigantens webshop:
En Acer Aspire E-laptop til 399 kroner - et tilbud, der lød næsten for godt til at være sandt. Men den var tilsyneladende god nok.
Smed man den bærbare ned i sin elektroniske indkøbskurv og betalte, fik man kort efter både ordrebekræftelse og faktura tilsendt via email.
Men så var festen også slut. Prisen på 399 kroner skulle nemlig have været ti gange højere - 3.999 kroner. En medarbejder hos Elgiganten havde bare indtastet et 9-tal for lidt i forbindelse med en prisopdatering.
Og kunder, der havde nået at reageret på det gode tilbud fik senere besked fra Elgiganten om, at de ikke ville få deres vare leveret til den lave pris.
Hos Elgiganten henviser man til, at der er tale om en åbenlys fejl, som butikken ikke hæfter for. Til gengæld har man tilbudt de skuffede kunder et nedslag på 1.000 kroner af den fulde pris.
Hos Elgiganten fortæller kommunikationschef Frederik Danvig, at fejlen kun var online i en ganske kort periode i løbet af søndagen.
"Det er sket en pokkers ærgerlig, menneskelig tastefejl i forbindelsen med en prisregulering, og så snart vi opdagede fejlen, blev den rettet med det samme," siger Frederik Danvig.
Han kan ikke oplyse, hvor mange kunder der nåede at reagere på det gode tilbud.
En række kunder har efterfølgende henvendt sig til Forbrugerklagenævnets hotline. Kunderne mener, at de har gennemført en helt reel handel, som de oven i købet har fået både ordrebekræftelse og faktura for.
Ifølge chefkonsulent Henrik Sedenmark har nævnet siden i søndags fået mellem 30 og 40 henvendelser fra kunder, som er utilfredse med, at de ikke kan få deres computer til den lave pris.
På forbrugerklagenævnets hjemmeside fremgår det, at retten til at købe computeren til den annoncerede pris afhænger af, om kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl.
Nævnet har endnu ikke truffet afgørelse i sagen, men skriver lige ud, at de fleste forbrugere ved eller burde vide, at 399 kroner er meget langt fra normalprisen på en computer.
Nævnet anbefaler også kunderne selv at kontakte Elgiganten for at finde en løsning.
Læs også: