Både TDC, Telia, 3 og Telenor har et grundlæggende problem med iOS 7 til iPhone. Det erfarer Computerworld fra en række læsere.
Apples nye iOS 7, der blev frigivet tidligere på ugen, understøtter af ukendte årsager ikke "Unstructured Supplementary Service Data" (USSD), der er en protokol, der anvendes til omstilling af opkald direkte fra iPhonen.
Tidligere i dag skrev Computerworld om omstillings-funktionen i TDC Erhverv app'en, der ikke fungerer i det nye iOS 7, men TDC er langt fra det eneste teleselskab, der står med det problem.
De såkaldte mobile omstillingsborde, der er blevet populære i mange virksomheder i de senere år, virker nemlig ikke til iPhones med det nye styresystem.
"Problemet er, at man i rene mobilløsninger (til virksomheder, red.) kan stille videre, og det bruger man nogle kommandoer til - det kaldes USSC-koder. Det har Apple spærret for i platformen, så der er rigtig mange kunder, der vil blive berørt af det her, fordi selve platformen ikke understøtter USSD-koder," forklarer Kristian Nielsen.
Han er direktør og partner i virksomheden MobiKOM, der leverer løsninger til mobile omstillingsborde.
TDC til kunderne: Opdater ikke til iOS 7
TDC har direkte anbefalet kunder at holde sig fra det nye iOS 7 fra Apple af samme årsag.
"Hvis du bruger din iPhone til at omstille mobilopkald, anbefaler vi, at du ikke opdaterer til iOS 7 i første omgang. Vi arbejder naturligvis på at finde en løsning på udfordringen," lyder det fra TDC i en besked til kunderne.
Nu viser det sig, at Telia, 3 og Telenor også har problemer med deres mobile omstillings-løsninger til virksomheder.
"Omstilling understøttes ikke i iOS 7. Har du en ældre version, kan du lave omstilling på din iPhone, hvis abonnementet understøtter omstilling," lyder det fra Telenor til kunderne.
Det er "en hastesag"
3 informerede sine erhvervskunder om problematikken tirsdag morgen.
Kommunikationskonsulent Mette Christiansen fortæller, at 3 opdagede problematikken med omstillings-funktionen for et par uger siden, og at selskabet straks gik i gang med at lave en ny version af sin app.
"Den version var vi klar med i sidste uge, og vi har sendt den ind i mandags som en hastesag for at få en godkendelse. Så den ligger lige nu hos Apple, og vi venter på godkendelse, men af erfaring ved vi, at der godt kan gå en uge eller to," siger hun.
TDC oplyser til Computerworld, at det kun er omstillingsfunktionen, som er berørt i TDC Erhverv app'en.
"Vi blev opmærksomme på problemet i testfasen, og vi har desværre endnu ikke fundet en work-around til at løse problemet," lyder det fra kommunikationsrådgiver Povl Rasmussen.
TDC ønsker ikke at oplyse, hvor mange erhvervskunder der er blevet opfordret til ikke at opdatere til iOS 7.
"Vi har varslet kunderne gennem SMS, mail og vores website. Det har vekslet, alt efter hvilken kundetype det har drejet sig om. Det konkrete tal ønsker vi dog at holde for os selv af konkurrencemæssige hensyn."
Har skrevet til Apple
Kristian Nielsen fra MobiKOM forklarer, at der ikke findes nogen nem måde at løse problemet på for de danske teleselskaber.
Selv om mange af virksomheds-brugerne måske først nu bliver opmærksomme på iOS 7-problemet, er det ikke nyt for MobiKOM.
"Det har vi vidst i de sidste tre måneder, og vi har skrevet til Apple, men de mener, at det er et sikkerhedshul, de har spærret," fortæller Kristian Nielsen fra MobiKOM til Computerworld.
"Løsningen er, at alle teleselskaberne presser på for at få Apple til at åbne for det her igen. Det er rigtig mange virksomheder, der bliver berørt. Der er ikke andre løsninger på det, end at Apple åbner for det igen," siger han.
3 oplyser dog til Computerworld, at den app, selskabet allerede har sendt ind til Apple, burde løse problemet for 3-kunderne.
Læs også: Tre uger med iOS 7 - en udvikler taler ud
Også TDC har problemer: Vigtige TDC-apps sendes til tælling af iOS 7