De famøse fejl 40 kan være svære at sige sig helt fri for. Men selv for den mest rutinerede it-bruger overgår den virkelige verden nogle gange fantasien.
Firmaet InfoCare har 180 ansatte i Danmark, og en del af dem arbejder som onsite-supportpersonale i danske virksomheder. Her åbner de for supportloggen og løfter sløret for tretten klassiske og meget udbredte fejl 40. Selv om flere af dem lyder som de rene vandrehistorier, er alle eksemplerne taget fra den virkelige verden.
Mine mapper er forsvundet
De fleste it-brugere får øjeblikkelig koldsved, hvis mapper med vigtigt indhold pludselig er forsvundet. Følelsen af, at flere års arbejde er forsvundet, får dem til at stivne. Men den febrilske eftersøgning på fællesdrevet kan indstilles med en kort og fattet instruks fra onsite-supporteren: "Prøv at klikke på det lille kryds til venstre for den folder, dine mapper skulle ligge i."
Jeg får ikke nogen mail
Panikken slår igennem for fuld udblæsning, for der ligger ingen nye mail i toppen af indbakken, som der plejer. Den typiske fejl 40 ligger begravet i, at brugeren er kommet til at sortere sine mail efter en anden kolonne end datoen. Eller de er sorteret efter omvendt datoorden, så alle brugerens nye mail nu ligger skjult i bunden.
Min pc er helt død
Brugeren kan ikke få kontakt til pc'en. Der sker ingenting, lige meget hvor mange gange han prøver at starte den. Problemet er enkelt: Rengøringspersonalet er kommet til at slukke skærmen, og brugeren er så vant til, at den altid er tændt, at han end ikke overvejer, om den nu også er slået til i dag.
Jeg printer og printer, men der kommer intet ud
Papirbakken er fuld, og de røde lamper er slukket. At printeren alligevel ikke leverer, skyldes typisk, at brugeren har skiftet afdeling og har glemt at ændre standardprinter. Eller brugeren er kommet hjem fra besøg i virksomhedens afdeling i nabolandet og kommet til at vælge den midlertidige printer som standardprinter. Resultatet er en masse overflødigt print.
Skærmen vil ikke tænde
Tænd/sluk-knappen bliver trykket i bund adskillige gange, og lige meget hjælper det. Supportens udrykning afslører, at brugeren er kommet til at sparke til strømforsyningen og har lavet en løs forbindelse uden at opdage det.
Mit password virker ikke
Bliver ens adgang til systemet låst, kan man være nok så sikker på, at man taster det rigtige password. Men det mest sandsynlige problem er, at man er i gang med at bruge et password, der passer til et helt andet program - hvis man da ikke er kommet til at slå Caps Lock eller Num Lock til.
Genstart på under 5 sek.
Brugere, der kontakter supporten med en nød, der er svær at knække, bliver ofte rådet til at genstarte pc'en. "Så, nu har jeg genstartet," lyder det tit efter mindre end et par sekunder. Men det, han har genstartet, er ikke pc'en men bare skærmen.
Modtageren har ikke fået min mail
Det er 100 procent sikkert, at man for længst har sendt en bestemt mail til en modtager, som bedyrer, at han ikke har modtaget den. Oftest har modtageren ret. I mange tilfælde hjælper supporten brugeren til at konstatere, at mailen skam er sendt - blot til den forkerte modtager.
Det trådløse netværk virker ikke
"Mysteriet" løses, når det viser sig, at den lille knap på pc'en, hvor der står "Wireless", er slået fra.
Jeg kan ikke komme på internettet
Det er ikke sandsynligt, at hele internettet er nede. Heller ikke at der fra den ene dag til den anden er opstået problemer på netop din maskine. Tjek om dit netværkskabel sidder ordentlig fast i stikket.
...og her kommer så vedhæftningen
Sådan starter flere mails, end de fleste afsendere er stolte af. Her er der ikke brug for support. Stop blot et sekund, inden du trykker Send og tjek, at du har husket vedhæftningen.
Alle mine mail-modtagere kan se hinanden
En af de største "bøffer", man kan komme ud for, og som endda kan bringe marketingfolk mere end på kant med lovgivningen, er, når man glemmer at sætte modtagerne Bcc, når man sender masse-mail. Her er det for sent at tilkalde support.
Luk alle vinduer
Er der ingen som helst af de gængse måder at løse it-problemer på, der virker, så er supportens råd ofte at slukke og tænde udstyret. "Først skal du lukke alle vinduer," lyder instruksen. Det betyder dog ikke, som en velmenende it-bruger troede, at man skal rejse sig og gå hen til vindueskarmen og begynde at lukke vinduerne.
Læs også:
12 henvendelser som enhver it-supporter bare hader
Cisco: Sådan har vi fået styr på ansattes egne computere
Danske skoleelever vil overtage it-support i timerne