Nordeas kunder havde mandag morgen ikke mulighed for at bruge virksomhedens netbank - hverken på Nordeas hjemmeside eller via mobilapplikationer.
"Der har været problemer i forbindelse med en rutinemæssig reorganisering af en database, hvor der her skete en teknisk fejl," fortæller Stephan Ghisler-Solvang, der er pressechef i Nordea.
Stephan Ghisler-Solvang blev første gang orienteret om problemet omkring klokken 07:00, og det strakte sig til omkring klokken 8:40.
Teknikerne måtte genskabe database
Ifølge Stephan Ghisler-Solvang var det en database, der indeholder oplysninger omkring kundernes kontoposteringer, den var gal med.
"Reorganisering af databasen blev udført i samarbejde mellem Nordic Processer," siger Stephan Ghisler-Solvang.
Selve databasearbejdet foregår ellers rutinemæssigt, det er dog uvist, hvor ofte det sker.
"Det handler om optimering af databasen, som sker løbende." fortæller Stephan Ghisler-Solvang.
Ifølge Nordea måtte teknikerne redde situationen ved at genskabe selve databasen.
Problemet kan opstå igen
Selvom selve reorganiseringen af database skulle foregå regelmæssigt, kan Nordea ikke oplyse, hvor ofte det sker.
Kan man forestille sig, at problemet kan opstå igen?
"Det er farligt at sige, at det kan man sagtens forestille sig." siger Stephan Ghisler-Solvang.
"Men vi efterbehandler problemet for at se, hvad der præcist er foregået. Så vi lære af det, og på den måde forhåbentlig undgår, at samme fejl sker igen."