Danmarks største teleselskab TDC har brudt loven ved at ringe og forsøge at sælge nye produkter til sine eksisterende kunder.
Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast efter at have gennemgået telefonsamtaler mellem TDC og teleselskabets eksisterende kunder.
For mens TDC i første gang selv hævdede, at TDC's opkald til kunderne udelukkende handlede om at tjekke kundernes tilfredshed, altså kundepleje uden salg, viste de båndede samtaler mellem TDC-medarbejdere og kunder noget andet.
"Ved stikprøvevis gennemlytning af samtalerne viste det sig, at TDC's medarbejdere i vidt omfang benyttede samtalerne til at tilbyde kunderne mobiltelefonabonnementer og tv-programpakker. Hvis kunden gav udtryk for at opleve tekniske problemer, blev kunden derimod henvist til selv at kontakte TDC," lyder det på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Og den går altså ikke, ifølge Forbrugerombudsmanden Henrik Øe.
Ikke acceptabelt
"Det er ikke acceptabelt, hvis erhvervsdrivende ringer forbrugere op under påskud af, at der er tale kundepleje, og benytter lejligheden til at omtale produkter, som kunden ikke allerede har hos den pågældende udbyder," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Den ulovlige praksis er både i strid med markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.
"Der er snævre grænser for, hvornår man uanmodet må ringe egne kunder op. Jeg vil nu orientere teleselskabernes brancheorganisation med henblik på at sikre, at alle teleselskaber er bekendt med reglerne."
TDC lover nu at rette op og har indgået et såkaldt tilsagn med Forbrugerombudsmanden.
"TDC har valgt at samarbejde med Forbrugerombudsmanden og har derfor tilkendegivet, at TDC, for at undgå fremtidige tvivlstilfælde, nu dropper de populære servicekald til de af selskabets kunder, der ikke har givet særlig tilladelse hertil," skriver TDC i en pressemeddelelse.
Skulle TDC alligevel ikke overholde tilsagnet, kan der vente teleselskabet en bøde.