Læs også:
Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker
Derfor gik Danmarks mest besøgte hjemmeside helt i sort
Onsdag mellem klokken 20:12 - 23:41 bragede Nets' løsning, der håndterer online-kreditkort transaktioner, ned.
"Det var en utilsigtet softwareopdatering, der skabte problemerne," fortæller Søren Winge, der er pressechef hos Nets.
Et miks af planlagte og utilsigtede opdateringer ved en firewall sendte kreditkort-transaktionerne i sort.
Det gik blandt andet udover Nets' største kunde DIBS, der leverer online-kreditkort betalingsløsninger til omkring 14.000 nordiske virksomheder.
Virksomhedens største kunder tæller udover DIBS også ePay og Quickpay.
Nets: Vi kom til at rulle fremtidig opdatering ud
Teknikerne fra Nets ruller ofte opdateringer ud på deres IBM mainframe, men det sker kun, efter opdateringerne er undersøgt nøje i et test-setup.
"Konkret opstod problemet i forbindelse med en planlagt ændring, der blev udført klokken 20:12. Vi laver ind imellem system-mæssige opdateringer, og selve opdateringen forløb sådan set planmæssigt," siger Søren Winge.
Men den planlagte opdatering var ikke det eneste, der blev installeret på mainframen den aften.
"Det viste sig, at vi også have lagt en opdatering på systemerne, der først skulle have været brugt længere ude i fremtiden, og det var netop den, der udløste problemet," fortæller Søren Winge.
Opdateringen skabte et kapacitetsproblem, fordi firewallen, der benyttes ved IBM MainFrame-systemet, ikke kunne håndterer al trafikken.
"Men det fandt vi først ud af efter noget tid, fordi vores fejlsøgning i første omgang var afgrænset til den planlagte opdatering. Det var først efter længere tids granskning, at vi fandt årsagen," siger Søren Winge.
Ifølge Nets skabte det problemer med lige nøjagtig halvdelen af den normale transaktionstrafik.
"Vi håndterede omkring 50 procent af alle transaktioner i det konkrete tidsrum. Det var kun transaktioner over kapacitetsmaksimum for hvert enkel kilde vi måtte afvise."
Men hos virksomhedens største kunde, DIBS, var oplevelsen af nedbruddet langt større.
DIBS: Sådan oplevede vi nedbruddet
Det skabte store problemer for virksomheden DIBS, der leverer online-kreditkort betalingsløsninger.
"Vi fik kun få transaktioner gennemført. Ved fejlsøgning kunne vi se, at vi fik fejl i forbindelsen mod Nets," fortæller Robert Mygind, der er udviklingschef hos DIBS.
Det var både DIBS' it-platforme, der er placeret i Stockholm og Hellerup, der oplevede problemer med forbindelsen.
Kunne I ikke bare dirigere trafikken til andre transaktionsleverandører?
"Jo, det kan vi faktisk godt, men finten er, at vores kunder skal have aftaler med de transaktionsleverandører, vi kan route til," siger Robert Mygind og afslutter:
"Hvis kunden eksempelvis har en aftale med både Nets og én anden transaktionsleverandør, så kan vi godt dirigere trafikken over mod dem. Men der er der mange kunder, der ikke har."
Læs også:
Mainframe skyld i stort it-nedbrud i danske banker