Cisco trækker sig nu helt ud af markedet for produkter til hjemme-netværk. Det sker, 10 år efter at Cisco gik ind på dette marked med købet af Linksys for omkring tre milliarder kroner. Nu sælger Cisco sin division med netværks-produkter til private forbrugere. Køberen er Belkin, som forventer, at handlen kan afsluttes til marts, skriver Reuters.
"De har indgået en forpligtelse over for deres investorer om at fokusere på deres kerneområder," siger analytikeren Zeus Kerravala til nyhedsbureauet.
Tilbage i 2011 besluttede Cisco at stramme op på sin forbruger-division, og det betød blandt andet, at videokamera-linien Flip blev nedlagt.
Målet for Cisco var dengang at refokusere deres hjemmenetværks-forretning for at få større overskud og en bedre integration med selskabets kerne-netværksprodukter.
Senere samme år blev der gennemført en omfattende fyringsrunde hos selskabet, der kæmper med stigende konkurrence fra kinesiske producenter som Huawei.
Belkin fremstiller både tilbehør til smartphones og produkter til hjemmenetværk. Selskabet, der ikke er børsnoteret, har allerede signaleret, at man vil bevare Linksys-navnet.
Det forventes, at Belkin vil have omkring 30 procent af det amerikanske marked for netværksudstyr til private hjem og små virksomheder efter handlen.