En af de mest markante nyheder i den danske it-kanal i fjor var fusionen mellem de to nordsjællandske forhandlere Comm/2 og 2ig. Fusionen blev af mange set som et seriøst forsøg på at gøre Atea rangen stridig som dominerende volumen-fokuseret forhandler til især det offentlige marked.
Ledelsen i det fusionerede selskab har været meget sparsomme i meldingerne om de præcise målsætninger for fusionen.
Men bedømt ud fra det netop offentliggjorte regnskab fra den ene af fusionspartnerne, Comm/2 (som nu hedder Comm2ig), er chancerne for at blive en ny stor spiller på markedet absolut til stede. I året forud for fusionen præsterede Comm2ig en vækst på godt 11 procent til en omsætning på 352 millioner kroner.
Det er sket, uden at det er gået ud over evnen til at tjene penge, for samtidig øgede selskabet overskuddet fra knap fem til 12 millioner kroner.
Oven i det pæne resultat skal lægges den volumen og indtjening, som den anden fusionspartner, 2ig, bidrager med. 2ig aflægger først regnskab senere på året. Men tilbage i 2011 kom 2ig ud med et overskud før skat på yderligere otte millioner kroner. Og sammenlagt står Comm2ig til at få en omsætning på den gode side af en halv milliard kroner.
Fusionen mellem de to selskaber er endnu ikke gennemført rent juridisk, men det sker efter planen senere i denne måned, oplyser Comm2ig.
Læs mere: