Takket været dårlige og uforståelige garantibestemmelser har Apple været millimeter fra at blive stævnet af den danske Forbrugerombudsmand i et flere år langt slagsmål om danskernes ret til reparationer af iPhones og Mac-computere.
Nu kan firmaets advokater ånde lettet op: Forbrugerombudsmanden er klar til at acceptere de let ændrede garantibestemmelser, som verdens rigeste tech-firma giver sine danske kunder.
Apple har nemlig tilføjet et enkelt afsnit, der tydeliggør de fordele ved garantien, som ligger ud over købelovens krav og den lovfæstede to-årige reklamationsret.
Tidligere forbød Forbrugerombudsmanden ellers Apple at kalde firmaets et-årige garanti for en garanti, fordi "garantien" var dårligere end den lovbefalede reklamationsret.
At Apples garantibestemmelser desuden var så fyldt med forbehold og så kringlet formuleret, at de færreste almindelige mennesker kunne forventes at forstå dem, fik dengang Forbrugerombudsmanden til i ComON at erklære Apple-garantien lige til skraldespanden.
De kringlede formuleringer og forbehold er stadig ikke ændret, men alligevel har Forbrugerombudsmanden valgt at acceptere dem, fordi garantibestemmelserne i det nye afsnit skærer tingene tilstrækkeligt meget ud i pap.
Forbrugerombudsmanden slår dog fast i en pressemedelelse, at han vil holde grundigt øje med Apple, og at firmaet ligefrem er sat under overvågning.
Samtidig opfordrer han danske Apple-kunder til at henvende sig, hvis de skulle opleve problemer med at få Apple til at leve op til de forpligtelser, firmaet er underlagt ifølge købeloven.
Det nye afsnit i den danske udgave af Apples verdensomspændende garanti, som Forbrugerombudsmanden tidligere kaldte "uforståelig," er blevet tydeliggjort med et nyt afsnit, hvor Apple taler rent ud af posen om tre konkrete fordele i forhold til købelovens bestemmelser om reklamationsret:
• Forbrugeren har i den 6. til den 12. måned efter leveringen ikke bevisbyrden for, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet,
• forbrugeren kan i garantiperioden under en rejse få produktet repareret på lokale salgssteder i det meste af verden,
• garantien giver forbrugeren ret til at rejse krav mod Apple i tilfælde, hvor Apple ikke er sælger af varen.
Derudover fremgår det nu, at garantien ikke påvirker forbrugerens rettigheder efter købeloven.
"Selvom der stadig kan rejses spørgsmål om, hvorvidt garantien i øvrigt lever op til markedsføringslovens regler - herunder om garantien er tilstrækkelig klar, og om den stiller forbrugeren væsentligt bedre, end forbrugeren er stillet efter købeloven - har Forbrugerombudsmanden besluttet, at vente med at tage retlige skridt mod selskabet. Han vil nu se, om garantien praktiseres på en måde, der ikke vildleder forbrugerne," hedder det i pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.