Det kan undre, hvorfor man vælger at opføre en ny fysisk butik i en tid, hvor alle andre i samme branche lukker sine fysiske forretninger for at koncentrere sig om online-salg.
Distributøren Helmholt Elektronik, der driver Elextra-kæden, har valgt at trodse trenden og åbner nu en ny fysisk butik i Aalborg.
Det er der hovedsageligt to grunde til.
"Den økonomiske krise gør, at det er helt urealistisk at få nogen til at starte op. Vi starter derfor op, fordi der hverken er forhandlere eller banker, der er risikovillige nok," siger Henrik Helmholt, der er salgschef i Helmholt Elektronik.
Han mener også, at der i elektronikbranchen har været en stærk tradition for, at forhandlerne gerne vil være "de frie købmænd", og det har derfor været enormt svært at få forhandlere med i en kæde som Elextra, der ifølge ham selv er lidt speciel.
"Det er ærgerligt, for når de ikke er med i en kæde, kan de ikke overleve. Det viser tendensen tydeligt," siger han.
Ren win at være med
I 2005 tilbød Elextra gratis medlemskab til forhandlerne, og de kunne få stillet et gratis økonomisystem til rådighed. Derudover ville forhandleren få sin normale avance, hvis dens kunder købte varer via onlinebutikken på elextra.dk.
"For forhandlerne var det ren 'win', og det er det stadigvæk," forklarer Henrik Helmholt
Nu håber han, at flere forhandlere af elektronik og data går med i en kæde - og gerne hans egen.
Han understreger dog, at det ikke nødvendigvis skal være for at hoppe fra en allerede eksisterende kæde, men for at få en mulighed for at sælge nogle varer i butikken, som der ikke er hård konkurrence på.
"Det er een verden, som vi gerne vil blive ved med at gøre opmærksom på," lyder det fra salgschefen.
Interessen er der endnu
Der mangler ikke interesse for hobby-elektronik, som tidligere har været rigtig stort ifølge Henrik Helmholt.
"Der er stadigvæk rigtig mange unge, der, når vi spørger dem, fortæller, at de interesserer sig meget for elektronik. De interesserer sig dog mere for, hvad den kan bruges til, end det der foregår indeni," siger salgschefen.
Det kan ifølge Henrik Helmholt hænge sammen med, at, at det ikke længere kan betale sig at lave løsningerne selv, fordi tingene ofte kan laves langt billigere i eksempelvis Kina.
"Derfor er hobbyelektronikken blevet presset," forklarer han.
Alligevel ønsker Helmholt Data via Elextra-kæden at blive ved med at rette fokus mod de hjemmelavede løsninger.
"Vi har adgang til nogle produkter, hvor man til en overkommelig pris kan lave nogle spændende projekter, der også kan bruges til noget - samtidig med, at man lærer noget," siger Henrik Helmholt og fremhæver de byggesæt, der kobler elektronik sammen med data.
Det kunne være et USB-interface, der gør det muligt at regulere varmen i sommerhuset via en smartphone.
"Lige så snart det forbinder til en computer, sælger det bedre. Så er det meget mere interessant," lyder det fra Henrik Helmholt.
Elextra-kæden har seks fysiske butikker i sin fold: fire i Jylland, en på Lolland og københavnske Brinck Elektronik.
Butikken i Aalborg bliver den første forretning i kæden, der bliver startet op fra bunden.