Lenovos nordiske salgschef på consumer Carsten Ibsen har med Lenovos nye store satsning på privatmarkedet fået en kanaludfordring, fordi Lenovo har valgt at gå massivt ud gennem Elgiganten. Og det ved han godt.
"Vi har en positiv dialog med detailkæderne og de forhandlere, vi arbejder sammen med: Det er ikke nødvendigvis noget, der bliver modtaget med stor begejstring blandt de mindre forhandlere. Men en øget eksponering på Lenovo-navnet kan jo også øge deres salg," siger Carsten Ibsen.
Også landechef Peter Juul Jørgensen er klar over, at Lenovos indtog i Elgiganten kan sætte Lenovos andre forhandlere under pres blandt andet på prisen. Især på den nye Ideapad-serie.
"Det er en kendt problemstilling med prisforskelle. Det er noget, vi er opmærksom på og vil håndtere. Det, de mindre forhandlere kan, er jo at yde noget ekstra i forhold de store detailkæder. Det er to forskellige måder at sælge på," siger han og fortsætter:
"Men det er markedsmekanismerne, der bestemmer. Hvis du er stor, så handler du på andre vilkår, end hvis du er mindre, men måske til gengæld mere letbenet. Vi vil gerne sælge både gennem store og små - og for at sige det ligeud, så vil vi også meget gerne ud gennem CBC også."
Læs mere: