Artikel top billede

Mørke skyer over TDC-hovedkvarter i Sydhavn. Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Tata TCS sætter flere folk på TDC-systemer efter fejl

It-kæmpen Tata TCS sætter flere folk på TDC's it-systemer. Det sker efter massive it-problemer hos telegiganten efter leverandørskifte.

Læs også:
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

TDC stopper udrulninger efter store it-problemer

TDC-leverandøren Tata TCS tilfører efter massive it-problemer hos TDC efter overtagelsen af it-drift for milliarder af kroner nu ekstra personale på blandt andet mobilområdet.

Det fremgår af en intern artikel om TDC's it-problemer på TDC's intranet, hvor it-direktør Morten Bangsgaard samtidig beklager de mange fejl over for TDC-medarbejderne.

Læs også: TDC indfører daglig kontrol med kritisk it

Især TDC's mobilsystemer har ifølge artiklen været hårdt ramt af de it-problemer, som er opstået efter telekæmpens overgang fra CSC til Tata TCS.

"Vores opdateringer på mobilsystemerne i slutningen af maj medførte fejl, som gav problemer for både kunder, medarbejdere og eksterne partnere. Problemerne gjorde, at NABS i flere omgange ikke var tilgængelig, så kunderne kunne ikke betjenes eller betjene sig selv. Derudover var der også problemer på nummerportering, CPR-validering og SIM-kort skifte," siger Morten Bangsgaard i artiklen.

TCS tilfører 20 medarbejdere ekstra til det plagede område, der dermed får en samlet stab på 70 personer. 

Især personalet har været et hedt emne i forbindelse med TDC's udskiftning af CSC med indisk-ejede Tata TCS.

Flere hundrede ansatte hos CSC, som arbejdede på TDC-systemerne, blev først overdraget til Tata TCS, hvorefter firmaet massefyrede men følte med de berørte.  

I massevis af it-ansatte har mistet arbejdet som følge af TDC's beslutning, mener fagforbundet Prosa.

Du kan læse mere om afskedigelserne her.

Læs også: Mailsystem hos TDC helt i sort i flere timer

Netop det berørte system, NABS, får samtidig tilføjet to medarbejdere med indsigt i systemet hos offshore-teamet, når TCS har fået dem ansat.

Samtidig har den indisk-ejede it-kæmpe i samarbejde med Amdocs i Indien allokeret teknisk kompetence og tilføjet endnu en teknisk arkitekt med end-to-end-mobilviden, fremgår det.

Hertil kommer et væld af andre initiativer for at stabilisere it-driften, som TDC har sat i værk efter de massive it-problemer som følge af leverandørskiftet.

Blandt andet har TDC indført daglig kontrol med fremdriften af fejlretninger på kritiske systemer og har samtidig stoppet al udrulning af opdateringer sommeren over for at undgå at skabe endnu flere fejl i systemerne.

Desuden vil TDC sammen med TCS etablere "[...] en række forbedringsinitiativer inden for de mest kritiske områder. Disse initiativer har fokus på at styrke kvaliteten, stabilisere driften og skabe effektiv fejlafhjælpning inklusiv kommunikation overfor TDC kunder og brugere af TDC systemer," hedder det.

Morten Bangsgaard fortæller i artiklen de TDC-ansatte, at han forstår deres frustrationer over systemerne, men at han ikke kan sige, hvornår problemerne er løst.

"Det er mange og komplekse it-systemer, som vi på kort tid har skullet overdrage fra en leverandør til en anden, men indlæringskurven er heldigvis stejl hos TCS, og jeg håber, vi snart har lagt de værste fejl bag os og får fejlretningstiderne ned igen," siger it-direktøren.

Tata TCS har ikke ønsket at kommentere sagen over for Computerworld.

Det har TDC til gengæld.

"Vi ønsker at informere vores medarbejdere om skiftet til TCS, og det gør vi både åbent og ærligt. Vi er lige nu i en indkøringsperiode. Det er en proces, som vi ønsker at informere om internt og ikke i pressen," siger Kommunikationsrådgiver Povl Damstedt Rasmussen hos TDC. 

Du kan læse hele listen over TDC's forsøg på at løse de mange it-problemer her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere