God idé, vækstministeren har fået.
Ole Sohn har udråbt det digitale indre marked som en vækstmotor, regeringen vil gøre sit til for at toptune.
Med en vækst i online-handelen i Danmark på omkring 12 procent sidste år på et marked med en omsætning på 40 milliarder kroner, så er det da bestemt også værd at satse på i en tid, hvor vækst er en mangelvare.
Og erhvervsorganisationerne klapper hænderne ømme.
Men - vækst for hvem?
Ifølge en undersøgelse af danskernes e-handelsvaner, som web-bureauet Dwarf har udarbejdet i samarbejde med Userneeds, shopper hele 58 procent af danskerne jævnligt via nettet uden for Danmarks grænser.
Hvert tredje køb bliver foretaget i e-butikker uden for landets grænser.
Syv milliarder kroner
Samlet køber danskerne i dag skønsmæssigt for syv milliarder kroner varer om året i udenlandske e-butikker. Og tallet stiger, hvilket i øvrigt også er meningen med det digitale indre marked.
Pointen er, at lige nu flytter en voksende andel af online-handelen ud af Danmark.
Seks ud af de 10 mest populære web-butikker blandt danske forbrugere er udenlandske.
Amerikanske amazon.com, svenske cdon.com og H&M, norske Elgiganten, fransk-svenske Ellos og amerikanske eBay.
Vi mister i raskt tempo det danske online-marked til udlandet. Ifølge e-handelseksperter er fremtiden for danske netkøbmænd smalle nicher.
Teknologien vil gøre sit til at forstærke udviklingen. I dag køber danskerne især ind i britiske, tyske, amerikanske og svenske butikker.
Polen og andre billiglande er derimod knap så populære, selvom prisniveauet generelt er lavere i de lande.
Det er forbrugernes tillid til gengæld også, ligesom web-butikkerne i mange billiglande med fremmedartede sprog ikke er tilgængelige på engelsk.
Når Google perfektionerer oversættelsesfunktionen, ændrer det sig hurtigt.
Så midt i begejstringen over Ole Sohns fokus på det digitale vækstmarked burde regeringen måske rette lidt mere opmærksomhed på, hvordan Danmark får noget ud af det digitale indre marked.
Sådan får vi gang i den danske net-handel
De udenlandske digitale købmænd klarer sig fint i forvejen.
De danske, derimod, har problemer.
Problemer, der handler om en europæisk rekord i moms, høje lønninger, høje fragtomkostninger og et hjemmemarked, der ikke kan levere volumen nok til de it-investeringer, der skal til for at konkurrere mod de udenlandske købmænd.
På nær volumen er det konkurrenceulemper, som ikke forsvinder, blot fordi regler og barrierer for nethandel bliver fjernet i EU.
Tværtimod vil et velfungerende digitalt indre marked accentuere de danske svagheder.
Vi er blandt de mest avancerede netbrugere
Det er kolossalt ærgerligt, fordi danskerne er blandt de absolut mest avancerede net-forbrugere i EU.
Vi shopper løs online som få andre. En markedsmodenhed, som normalt er en ønskedrøm for enhver vækst-ambition.
Desværre er det altså især udlandet, der får glæde af den modenhed.
Så hvad skal der til for at ændre den udvikling og forvandle Danmark til en digital stormagt på markedspladsen?
Det oplagte ville være en harmonisering af moms og lønomkostninger på det digitale marked.
Det kunne være et underholdende eksperiment - og givetvis virke som raketbrændstof på det digitale indre marked. Men det er sjovt nok ikke på regeringens dagsorden.
Det næste kunne være at få fragtomkostningerne ned.
Som Martin Thorborg, en af de danske veteraner inden for e-handel, udtrykker det, er Post Danmarks prispolitik ødelæggende for danske web-butikkers muligheder for at tage konkurrencen op med udlandet:
Alt for dyr
"Post Danmark er alt for dyr. Danske butikker lider under alt for høje fragtpriser. Det er billigere at sende varen fra Tyskland til Danmark end fra Bagsværd til Lyngby.
Det må man gøre noget ved politisk. Det er et gigantisk problem, ikke kun for e-købmænd, men for hele Danmark, fordi en stor del af alle former for indkøb vil ske via andre lande.
Dertil får vi miljømæssigt et problem, fordi flere varer vil blive sendt langvejs fra. Vi vil miste enormt mange penge på dette."
Det kræver enten, at regeringen dikterer pakkepostpriser, subsidierer e-handelsforsendelser eller liberaliserer postmarkedet, så konkurrencen kan give danskerne tilsvarende lave priser, som forbrugerne og købmændene i landene omkring os nyder godt af.
Men det er sjovt nok heller ikke på regeringens dagsorden.
Besynderligt nok, for Post Danmark må selv være klar over problemet.
Ellers gik den gamle etat vel ikke rundt til danske købmænd for at tilbyde dem tys-tys-særaftaler med pakkepostpriser, som ligger væsentligt under, hvad den almindelige postkunde skal betale.
Men hvorfor forhandle den digitale fremtid i det gedulgte?
Hvad Ole Sohn burde gøre er at nedsætte en digital vækstkommission med beføjelser til at udnævne nethandel til et dansk satsningsområde med mulighed for særregler og kapitalindskud.
Ellers bliver net-handel med stor sandsynlighed endnu en af Danmarks mange tabte vækstmuligheder.
Det ville være ærgerligt. Ikke?
Michael Lindholm er direktør for udviklingshuset Innovation Inside og forfatter af "Den danske ledelseskanon", Gyldendal Business, 12 bind.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.