Læs også:
Danskerne dropper sms'erne: Alt for gammeldags
Teleselskaberne ændrer jævnligt deres udbud for at tilpasse sig kundernes adfærd.
Nu hvor danskerne sender færre sms'er end tidligere, er det da også noget, teleselskaberne kan mærke og dermed er nødt til at forholde sig til.
"Vi oplever selvfølgelig også, at brugen af sms er faldet en smule. Til gengæld oplever vi ikke, at vores kunder kommunikerer mindre. De kommunikerer bare anderledes," siger Johan Kirstein Brammer, der er mobildirektør i TDC.
TDC er ikke eneste teleoperatør, der har mærket faldet i antallet af sendte sms'er. Også Telia og Telenor har oplevet en væsentlig nedgang.
Abonnenterne hos de tre selskaber sender samlet henholdsvis 17, 18 og 26 procent færre sms'er i første halvår af 2011 end i samme periode året før.
Og sms-antallet falder fortsat.
"Jeg kan bekræfte, at trenden fortsætter, og at vi forventer, den vil gøre det yderligere i de kommende år," fortæller Peter Glüsing, der er pressechef i Telenor.
Sådan vil de i stedet tjene penge
Faldet giver imidlertid ikke anledning til panik hos nogen af operatørerne.
"Vi kigger selvfølgelig på, hvad det her fald i sms'er dækker over. Den brede kommunikation er flyttet over på de sociale medier, mens den direkte kommunikation én til én stadig foregår på sms," siger Telias mobildirektør, Christoph Nørgaard.
Teleselskaberne har derfor ikke afskrevet sms'en endnu. Fri sms-løsningen til en fast månedlig pris lever videre i bedste velgående.
"For rigtig mange kunder er fri sms stadigvæk en rigtig god ide. Der bliver stadig sendt rigtig mange sms'er. Det skal man ikke glemme," siger Johan Kirstein Brammer fra TDC.
Men selvom de fleste danske mobilkunder stadig har glæde af fri sms, har teleoperatørerne mærket nedgangen i antallet af sms'er.
"En større og større del af vores omsætning flyttes fra de klassiske kommunikationsveje over til dataløsninger," siger Christoph Nørgaard fra Telia.
Nye løsninger
Også Telenor oplever en øget efterspørgsel på data. Selskabet har derfor taget konsekvensen og er gået bort fra de låste standardpakker til fordel for mere individuelle løsninger.
"Vi lavede hele vores prispakkestruktur om for et par år siden. Nu vælger du taletid, og så kan du supplere med fri sms, fri mms og dataforbrug til et fast lavt beløb," forklarer Peter Glüsing fra Telenor.
Han forklarer desuden, at kunderne i større grad efterspørger faste priser, så de ved, hvad de skal betale hver måned. Dette har da også spillet ind på udformningen af Telenors nuværende udbud, hvor kunderne har mulighed for at vælge mere datatrafik uden at hæve mængden af taletid.
I dag gør samme princip sig gældende hos alle tre selskaber. Nu kan du nemlig både hos Telia, TDC og Telenor næsten frit sammensætte en pakke, der matcher dit behov for datatrafik, taletid og sms.
Læs også: